Co to jest link - definicja w słowniku SEOLink, odnośnik lub hiperłącze to podstawowy element nawigacyjny zamieszczany na stronach internetowych umożliwiający łatwe przechodzenie pomiędzy poszczególnymi podstronami i pobieranie zasobów, stanowiąc zarówno fundament działania Internetu, jak i kluczowy aspekt kampanii marketingowych. Wiele działań reklamowych skupia się na tematach związanych z linkami – mowa zarówno o pozyskiwaniu linków, jak i zwiększaniu liczby kliknięć.

Jak jest zbudowany link?

Od strony technicznej link w kodzie HTML jest zawarty w tagu „a”, który zawiera:

  • atrybut „href” zawierający adres, do którego prowadzi dany odnośnik;
  • tekst linku, tzw. anchor (kotwica), czyli treść wyświetlaną na stronie, pod którą znajduje się odnośnik;
  • dodatkowe atrybuty – w kontekście SEO można wyróżnić m.in. „nofollow” (link, który ma nie być uwzględniany przez algorytmy indeksowania), „dofollow” (link uwzględniany w indeksowaniu – domyślne ustawienie odnośników).

Kliknięcie linku prowadzi do zasobu, który znajduje się pod adresem URL wskazanym w atrybucie „href”. W większości przypadków treści na stronach są dodawane z użyciem systemów zarządzania treścią (CMS), dzięki czemu przeważnie nie trzeba myśleć o faktycznym wyglądzie odnośników w kodzie HTML. Należy jednak mieć na uwadze kluczowe elementy linków, którymi są treść linku (anchor, kotwica) i docelowy adres (atrybut „href”).

Rodzaje linków

W zależności od atrybutów i lokalizacji docelowego zasobu linki można podzielić na kilka grup. Najczęściej wyróżnia się linki wewnętrzne i zewnętrzne. Pierwsze z nich prowadzą do plików lub podstron w obrębie tej samej witryny, z kolei drugie – do innych witryn. Możliwe jest także utworzenie linku, który odsyła do innej sekcji w ramach danej podstrony. Ponadto linki dzielą się na odnośniki „follow” i „nofollow”, które różnią się pod względem wytycznych dla robotów indeksujących. Sam adres URL może być natomiast poprzedzony różnymi oznaczeniami protokołów stosowanych w odnośnikach HTML. W przypadku stron internetowych są to przede wszystkim http i https: pierwszy to standardowy wariant protokołu HTTP, a drugi uwzględnia dodatkowo szyfrowanie. Aktualnie wytyczne Google i większości innych narzędzi online wskazują, że znacznie lepszą opcją jest stosowanie linków HTTPS, które zapewniają dodatkowy poziom bezpieczeństwa dla internautów.

Linki w SEO

Warto mieć na uwadze, że linki stanowią kluczowy element strategii SEO i innych działań marketingowych. Aby odnośniki mogły skutecznie budować pozycję strony w wyszukiwarce internetowej, warto mieć na uwadze kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim muszą one prowadzić do istniejących zasobów – w przeciwnym przypadku „moc” takich linków jest znikoma. W miarę możliwości należy także zadbać, by treść linku zawierała słowo kluczowe odpowiednie dla danej podstrony. Trzeba przy tym jednak pamiętać, by linki znajdowały się w tekście w sposób naturalny.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *