Czym są Linki Follow – Definicja
Follow to domyślna wartość atrybutu „rel” w odnośnikach umieszczanych na stronach internetowych. Jest to dyrektywa dla robotów indeksujących, by przeszły również na docelowy adres podczas analizowania linku. W ten sposób strona może przekazać część swojej „mocy/autorytetu”, co ma istotne znaczenie w kwestii budowania profilu linkowego domeny. Niektórzy specjaliści stosują zapis „dofollow” jednak nie jest on poprawny – taki znacznik w SEO nie istnieje.
Jak wygląda link follow?
Atrybut follow jest automatycznie dodawany do linków chyba, że w atrybucie „rel” wskażamy, że jest inaczej. Podążanie za linkami to standardowe zachowanie robotów indeksujących. Z tego względu wszystkie odnośniki, które nie mają określonej wartości „rel”, są automatycznie uznawane za linki follow. Atrybut „rel” można natomiast wykorzystać do oznaczenia odnośnika jako np. „nofollow”, co powoduje pominięcie go przy wyznaczaniu powiązań między witrynami – wówczas roboty wyszukiwarek otrzymują informację, że nie powinny podążać za tym linkiem.
W analizie przeprowadzonej przez Sebastiana Heymanna pojawiło się kilka ciekawych wniosków odnośnie linków follow, np.:
- dodanie do linku rel=”dofollow” czy rel=”follow” nie zwiększa „mocy” linku, ponieważ roboty wyszukiwarek i tak zignorują te wpisy, w dalszym ciągu traktując link jako follow (co jest domyślnym trybem). Równie dobrze w „rel” można umieścić dowolne słowo i przyniesie to taki sam efekt – zostanie zignorowane,
- wpisując „dofollow” albo „follow” do atrybutu „rel” możesz okazać się łatwym celem do zidentyfikowania przez Googlebota (sam się możesz narazić), ponieważ jako dofollow linki opisywane są przez narzędzia zewnętrzne jak Ahrefs czy Majestic,
Znaczenie linków follow w SEO
Odpowiednie linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne to jedna z najważniejszych kwestii dla pozycjonowania strony internetowej. Dobrze zoptymalizowana strona powinna zawierać zarówno odnośniki follow, jak i nofollow, jednak z reguły znacznie więcej jest tych pierwszych. Odnośniki tego rodzaju mają duże znaczenie dla struktury strony. Dzięki nim możemy regulować przepływ tzw. link juice (mocy linków) i informować roboty wyszukiwarek, na których stronach zależy nam najbardziej. Wszystkie istotne dla nas strony powinny być podlinkowane za pomocą linków follow, natomiast jeśli umieszczamy link do strony, której nie chcemy indeksować (np. koszyk zakupów, strony wyników filtrowania itd.) wówczas warto stosować atrybut rel=”nofollow”, który jednoznacznie określi, że te strony nie są dla nas istotne.
Poprawne stosowanie linków follow oraz nofollow to jeden ze sposobów na ułatwienie robotom wyszukiwarek poruszania się po stronie, który warto uwzględnić w swojej strategii SEO.
Jak sprawdzić, czy link jest follow?
Wartość „rel” i innych atrybutów linków jest zapisana w kodzie HTML strony. Aby ją podejrzeć, można:
- zaznaczyć odnośnik lub fragment tekst z odnośnikiem, kliknąć prawym przyciskiem myszy w oknie przeglądarki i wybrać opcję „Zbadaj” lub podobną. Jeśli atrybut „rel” nie ma określonej wartości, oznacza to, że jest to link follow. W przeciwnym przypadku pojawi się informacja, że jest to link nofollow czy sponsored,
- skorzystać z wtyczek do przeglądarki, które oznaczają linki nofollow bezpośrednio na stronie. Jeśli takiego oznaczenia brakuje, wówczas jest to link follow,
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.