Co to jest Atrybut Nofollow – Definicja
Atrybut nofollow – co to jest?
Atrybut nofollow to informacja dla robotów wyszukiwarek, że link oznaczony takim atrybutem nie powinien być ich obiektem zainteresowania i nie powinny wchodzić na stronę, którą taki link wskazuje. Oznacza to, że link z atrybutem nofollow nie przekazuje „mocy” ani nie wpływa na pozycjonowanie strony docelowej w wynikach wyszukiwania.
Atrybut nofollow jest używany w różnych celach, w zależności od tego czy używamy go na własnej, czy na zewnętrznych stronach. Można jednak stwierdzić, że używa się go, aby kontrolować przepływu linków oraz zabezpieczenia przed spamem i nadmiernym wykorzystaniem linków. Oto kilka typowych sytuacji, w których stosuje się atrybut nofollow:
- Komentarze na blogach i forach: Wielu właścicieli stron internetowych stosuje atrybut nofollow w linkach w komentarzach użytkowników, aby zapobiec nadużyciom i spamowi.
- Reklamy i linki sponsorowane: Firmy, które publikują reklamy lub linki sponsorowane na swoich stronach, często dodają atrybut nofollow, aby spełnić wytyczne Google dotyczące płatnych linków. Co prawda powinno się w tym celu użyć atrybutu „sponsored”, jednak nie jest to powszechnie stosowana praktyka.
- Strony w serwisie, które nie są istotne dla SEO i nie powinny angażować robotów wyszukiwarek, np. strony nieindeksowanych filtrów, odnośniki do koszyka zakupów czy wishlisty.
Warto zaznaczyć, że atrybut nofollow nie blokuje dostępu do strony, do której prowadzi link, ani nie blokuje jej indeksacji. Przekazuje jedynie informację, że link nie powinien być obiektem zainteresowania robota wyszukiwarki. Jest to narzędzie, które pomaga w kontroli przepływu link juice oraz zapobiega nadużyciom.
Warto zdawać sobie sprawę, że korzystanie z linków nofollow może przynieść realne korzyści, takie jak zwiększenie ruchu na stronie, do której prowadzą te linki. W ofertach wydawców portali internetowych często są one tańsze niż linki follow (przekazujące „moc”), natomiast jeśli umieścimy artykuł z linkiem nofollow w popularnym serwisie, może to nam wygenerować wiele przeklików do naszej strony.
Jak sprawdzić czy link jest nofollow?
Najpopularniejszymi metodami szybkiej weryfikacji są:
- Bezpośrednio w kodzie strony – wówczas szukamy interesującego nas linku i weryfikujemy czy posiada w sobie „nofollow”, np. < a href=”https://samoseo.pl/” rel=”nofollow” >Link< /a >
- Za pomocą wtyczki, np. dla Google Chrome może to być „Nofollow„
Nofollow, a profil linków
W skutecznej strategii SEO ważne jest utrzymanie naturalnego i zróżnicowanego profilu linków na stronie. Dlatego istotne jest zachowanie równowagi między odnośnikami dofollow i nofollow. Linki nofollow odgrywają istotną rolę w procesie Link Buildingu, pozyskiwane są świadomie i mają wpływ na kształtowanie profilu linków witryny. Dzięki nim osiąga się bardziej naturalny i wiarygodny wygląd profilu linków, co przekłada się na lepsze wyniki w SEO. Stosowanie linków nofollow jest więc integralną częścią strategii pozycjonowania stron internetowych i przyczynia się do osiągnięcia sukcesu w długim okresie.
Adelina Jańczak
Od 2013 r. związana z marketingiem. Ukończyła studia ze specjalizacją marketing i PR na wydziale zarządzania w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Swoje pierwsze kroki w branży stawiała pracując w Agencjach kreatywnych, PR-owych oraz Eventowych.