Co to jest Brief - Definicja w słowniku SEOBrief, czyli „streszczenie”, to termin stosowany w odniesieniu do wymagań dotyczących kampanii reklamowej lub innych działań marketingowych. Zależnie od rodzaju zlecenia zakres informacji może znacznie się różnić, jednak zawsze powinny być to wszystkie dane potrzebne do stworzenia efektywnej, angażującej zawartości, która realnie zainteresuje potencjalnych odbiorców.

Co może zawierać brief marketingowy?

Zawartość briefu może być bardzo różna – wpływ na tę kwestię ma m.in. rodzaj zlecenia czy cel wykonywanych działań. Najczęściej jednak znajdują się w nim następujące informacje:

  • dane reklamowanej firmy, jak również jej produktów lub usług;
  • określenie grupy docelowej;
  • wskazanie najważniejszych elementów strategii marketingowej firmy, w szczególności wizerunku przedsiębiorstwa;
  • wyznaczenie celów danej kampanii lub poszczególnych czynności;
  • określenie terminu realizacji;
  • wskazanie kanałów marketingowych, w których pojawią się treści.

Należy pamiętać, że jest to jedynie przykładowa lista, która w konkretnym przypadku może wyglądać zupełnie inaczej. Zawartość briefu powinna być dostosowana przede wszystkim do typu działań marketingowych i oczekiwań klienta, ale należy zwrócić uwagę także na możliwości firmy realizującej zlecenie.

Co powinien zawierać Brief SEO?

Brief SEO pozwala agencji specjalizującej się w pozycjonowaniu dokładnie poznać biznes klienta, asortyment produktów lub usług oraz docelową grupę klientów. Te informacje są kluczowe dla stworzenia dopasowanej strategii, która będzie współgrać z marką i przyciągnie odpowiednią grupę odbiorców.

Przykładowy brief SEO:

  • Informacje o witrynie: historia (w tym działań SEO), cel istnienia, opis usług oraz wskazanie najważniejszych z nich (o ile można je wskazać), wyróżnik firmy na tle rynku itd.
  • Konkurencja: liderzy branży, a także firmy o porównywalnej wielkości. Często wskazanie lidera branży ogranicza się tylko do sprawdzenia jakie techniki stosuje, natomiast benchmarkiem kampanii okazują się firmy o zbliżonej wielkości, które dysponują podobnym budżetem i celem marketingowym. Warto wskazać czym firma wyróżnia się na tle konkurencji i gdzie można szukać przewagi rynkowej.
  • Cel/budżet: ofertę na kampanię SEO można przygotować znając budżet lub cel kampanii. Jeśli celem jest wzrost sprzedaży – musimy mieć wiedzę na temat jej aktualnej wartości, a także jak wyglądało to historycznie.
  • Dane historyczne: jeśli prowadzone były wcześniej działania SEO/SEM, warto przedstawić dane dot. efektywności promowanych fraz. Może to być ważna informacja w kontekście tego, na co powinno się zwrócić uwagę przy tworzeniu strategii SEO.
  • Kiedy planowany jest start kampanii
  • Pozostałe informacje: np. kto będzie wdrażał zmiany na stronę, kto będzie tworzył content na potrzeby serwisu itd.

Dostarczając agencji szczegółowe informacje dotyczące Twojego biznesu, konkurencji, kluczowych słów, struktury witryny, treści oraz technicznych aspektów SEO, umożliwiasz jej opracowanie oferty dostosowanej do Twoich specyficznych potrzeb i celów. Ponadto, zapewnienie dostępu do narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console pozwala na dogłębną analizę aktualnej wydajności Twojej strony, co jest niezbędne do skutecznego planowania przyszłych działań.

Jak przygotować dobry brief?

Dosłowne tłumaczenie słowa „brief” to „krótki” lub „streszczenie” – warto mieć to na uwadze podczas opracowywania briefu. Najczęściej uznaje się, że jego objętość nie powinna przekraczać jednej strony A4. W niektórych przypadkach wskazane będzie oczywiście przekazanie większej ilości informacji – należy jednak wtedy pamiętać, by dodatkowa zawartość była faktycznie istotna i użyteczna. Niezbędne jest także dokładne zastanowienie się nad tym, jakie informacje będą najważniejsze z perspektywy planowanej kampanii.

Wiele firm zajmujących się marketingiem przygotowuje gotowe szablony briefów do wypełnienia przez klienta, co pozwala zapewnić przejrzystość i równą jakość wykonywanych zleceń. Przygotowanie wymagań to proces, w którym ważną rolę odgrywa komunikacja między dwoma stronami – dzięki temu można liczyć na jak najlepsze efekty realizowanych działań. Szczególnie ważne jest określenie głównych cech produktu lub usług, które należy podkreślić w przygotowywanych materiałach, a także preferencji i oczekiwań grup docelowych. W ten sposób osoby odpowiedzialne za marketing mogą szybciej i skuteczniej przygotować treści, które faktycznie zainteresują odbiorców i skłonią ich do zapoznania się z ofertą.

Rodzaje briefów

Typy briefów można podzielić przede wszystkim z uwagi na rodzaj działań, które mają być wykonane w ramach danego zlecenia. Wytyczne np. dla grafika będą zupełnie inne niż dla osób tworzących treść na strony internetowe – w efekcie również brief będzie wyglądać całkowicie inaczej. Brief może przybierać niemal dowolną formę, co pozwala na precyzyjne przedstawienie wymagań ze strony klienta, dostosowane do wymogów i celów konkretnej kampanii marketingowej. Warto jednak pamiętać, że jest to bardzo istotne wsparcie przy planowaniu różnych działań – przygotowanie briefu to etap, którego zdecydowanie nie należy pomijać.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *