Co to jest hosting - definicja w słowniku SEOHosting to usługa polegająca na udostępnianiu przestrzeni na serwerach, umożliwiająca przechowywanie plików oraz danych niezbędnych do działania strony internetowej, dzięki czemu użytkownicy mogą mieć do niej dostęp przez Internet. Wybór odpowiedniego hostingu wpływa na szybkość ładowania strony, jej bezpieczeństwo oraz dostępność, co ma kluczowe znaczenie dla SEO i pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google.

Rodzaje hostingu

Najpowszechniejszymi rodzajami hostingu są: hosting dedykowany, hosting VPS i hosting współdzielony. Każda z tych opcji ma nieco inne zastosowanie i jest kierowana do różnych grup użytkowników. Przed wyborem konkretnego rozwiązania warto dowiedzieć się o funkcjonalności poszczególnych propozycji.

Hosting współdzielony to najtańsza opcja, w ramach której zasoby serwera są dzielone między wielu użytkowników jednocześnie. Często wiąże się to ze stosunkowo niską wydajnością, jak również możliwością wystąpienia okresowych problemów z dostępnością, gdy inny użytkownik wykorzystuje aktualne sporą część zasobów.

Hosting dedykowany polega natomiast na udostępnieniu całego serwera do dyspozycji konkretnego użytkownika. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku wyższych wymagań odnośnie serwera – istnieje możliwość skonfigurowania oferty np. poprzez wybór konkretnego procesora, systemu operacyjnego, dysku czy wielkości pamięci RAM. Jest to stosunkowo drogie rozwiązanie, które może być kilkukrotnie droższe niż hosting współdzielony.

Pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami znajduje się hosting VPS, czyli wirtualny serwer prywatny. Podobnie jak w przypadku hostingu współdzielonego zasoby są dzielone między użytkowników – każdy z nich dysponuje jednak konkretną ilością przestrzeni i mocy obliczeniowej. To sprawia, że od strony funkcjonalnej hosting VPS często nie różni się od hostingu dedykowanego, oferując zarazem korzystniejsze ceny.

Jaki hosting wybrać dla swojej strony internetowej?

Wybór hostingu zależy od kilku czynników, takich jak docelowe zastosowanie przestrzeni serwerowej. W przypadku wymagających stron internetowych (np. takich, które obsługują wielu użytkowników jednocześnie) z reguły odradza się stosowanie hostingu współdzielonego – znacznie lepszą opcją będzie hosting dedykowany lub VPS. Które z tych rozwiązań wybrać? O odpowiedzi na to pytanie decydują przede wszystkim parametry poszczególnych ofert: zarówno cena, jak i ilość dostępnych zasobów. Należy uwzględnić miejsce zajmowane przez zasoby strony, a także potrzeby w kwestii mocy obliczeniowej. Dla najbardziej wymagających i często odwiedzanych witryn zaleca się hosting dedykowany, jednak większość stron może działać sprawnie również przy wykorzystaniu usług VPS.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze oferty hostingu?

Sam rodzaj hostingu to nie wszystko. Do tego liczą się kluczowe parametry hostingu. Jednym z nich jest SLA – poziom dostępności usługi gwarantowany w umowie. Najlepsze oferty na rynku zapewniają SLA w wysokości nawet 99,99%, co oznacza praktycznie nieprzerwany dostęp do strony. Kolejne ważne aspekty to ilość dostępnej przestrzeni dyskowej i innych zasobów, jak również maksymalna liczba domen. Mając do wyboru kilka podobnych opcji, warto skorzystać z okresu testowego – to rozwiązanie oferowane przez większość dostawców hostingu.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *