Co to jest Gray Hat SEO – Definicja
Gray Hat SEO (gray hat – „szary kapelusz”) to termin określający techniki optymalizacji stron internetowych znajdujące się na granicy między dozwolonymi praktykami (White Hat SEO – „biały kapelusz”) a metodami naruszającymi wytyczne wyszukiwarek (Black Hat SEO – „czarny kapelusz”). Jest to stosunkowo kontrowersyjne podejście, ponieważ obejmuje działania, które nie są wyraźnie zabronione przez wyszukiwarki, ale mogą być uznane za nieetyczne przy niewłaściwym zastosowaniu.
Kluczowe cechy Gray Hat SEO
Gray Hat SEO to wszystkie techniki, które znajdują się w „szarej strefie” pomiędzy White Hat SEO a Black Hat SEO. Mogą to być różne działania – do ich kluczowych cech należą:
- brak wyraźnego zakazu – choć techniki Gray Hat SEO nie są wprost zakazane przez wyszukiwarki, mogą zostać uznane za nieetyczne lub manipulacyjne, jeśli zostaną wykryte przez algorytmy;
- świadome ryzyko – stosowanie technik Gray Hat SEO zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem, np. w postaci obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania czy nawet całkowitego wykluczenia z indeksu;
- balansowanie na granicy – z uwagi na fakt, że działania Gray Hat SEO znajdują się na pograniczu między dozwolonymi a zakazanymi praktykami, ich stosowanie wymaga ogromnej ostrożności. W większości przypadków zaleca się trzymanie jedynie metod wchodzących w skład White Hat SEO.
Przykłady technik Gray Hat SEO
Jednym z najczęstszych przykładów Gray Hat SEO jest kupowanie linków – takie działania mogą przynieść szybkie korzyści w postaci wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, ale najczęściej linki pozyskane w ten sposób pochodzą od stron niskiej jakości. W efekcie może to zostać uznane za naruszenie wytycznych Google. Kolejną kontrowersyjną kwestią jest tworzenie tzw. zaplecza SEO, czyli sieci stron internetowych, których jedynym zadaniem jest linkowanie do głównej witryny. Korzystanie z witryn tego rodzaju może być uznane za sztuczne generowanie linków. Jak zatem pozyskiwać linki? Wg Google jeśli stworzymy wartościową treść, naturalne linki pojawią się same. W tym celu można przeprowadzać m.in. raporty eksperckie. Jak to działa? Przygotowujemy analizę na wybrany temat (np. Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy? Raport 2024). Następnie wysyłamy go do redakcji znanych portali, które na jego bazie przygotowują rynkowe analizy. Na nasz raport powoływały się m.in. takie strony jak se.pl, antyweb.pl czy innpoland.pl. W praktyce jednak wiele kampanii opiera się o linki z artykułów sponsorowanych, co jest w pewnym sensie naruszeniem wytycznych, ale stosowanym tak często, że stało się powszechną praktyką w większości kampanii SEO.
Ryzyko związane z Gray Hat SEO
Mimo że Gray Hat SEO może przynieść pewne korzyści, zazwyczaj będą one widoczne jedynie w krótkoterminowym ujęciu. Korzystanie z takich technik może nieść za sobą różne konsekwencje, które są podobne jak w przypadku stosowania praktyk Black Hat SEO. W skrajnych przypadkach strona może zostać objęta karą nałożoną przez wyszukiwarkę, np. osłabieniem pozycji w wynikach czy całkowitym usunięciem strony z indeksu. Niektóre z praktyk Gray Hat SEO prowadzą także do obniżenia zaufania klientów, jeśli zostaną odkryte. W takiej sytuacji reputacja firmy może znacznie ucierpieć, co sprawia, że techniki Gray Hat SEO stają się bardzo nieopłacalne. Ponadto należy mieć na uwadze, że wyszukiwarki na bieżąco aktualizują swoje algorytmy m.in. pod kątem właśnie takich zachowań, przez co mogą one być stopniowo coraz mniej efektywne.
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.