Co to jest Google PageSpeed Insights – Definicja
PageSpeed Insights to narzędzie Google służące do oceny wydajności stron internetowych. Za jego pomocą możemy zweryfikować jak strona sprawuje się pod względem szybkości ładowania, zarówno na urządzeniach mobilnych jak i na desktopie.
Google PageSpeed Insights – zawartość raportu
Raporty Google Insights biorą pod uwagę szereg różnorodnych czynników, które mogą wpłynąć na płynność i szybkość działania strony, a w konsekwencji na wrażenia użytkowników (UX). Mówimy tu m.in. o problemach z wydajnością skryptów, szybkości ładowania najważniejszych elementów na stronie, płynności ładowania, poprawności optymalizacji SEO czy też wykorzystania zasobów pamięci podręcznej serwera.
Warto pamiętać, że wszystkie z tych obszarów mogą mieć wpływ na wrażenia użytkowników podczas korzystania ze strony. W efekcie PageSpeed Insights to bardzo przydatne narzędzie do analizy efektywności wprowadzanych zmian i realizowanych strategii marketingowych.
1) Raport dot. wrażeń użytkowników (UX)
W pierwszej części raportu, Google skupia się na zaprezentowaniu tzw. Core Web Vitals, czyli kilku istotnych czynników dot. User Experience:
Każdy z tych wskaźników informuje o istotnych problemach z działaniem strony:
- Largest Contentful Paint (LCP) – szybkość ładowania największych elementów na danej podstronie. Ma to na celu zaprezentowanie ile czasu użytkownik czeka na wygenerowanie tzw. pierwszego ekranu (to, co widać na ekranie bez konieczności przewijania strony w dół), co umożliwia mu rozpoczęcie przeglądania zawartości strony.
- First Input Delay (FID) – wskaźnik pokazujący po jakim czasie strona staje się interaktywna. Mierzony poprzez weryfikację po jakim czasie od pierwszej interakcji ze stroną (np. wciśnięcie przycisku), przeglądarka jest w stanie rozpocząć przetwarzanie akcji związanej z tą interakcją.
- Interaction to Next Paint (INP) – jedna z nowszych metryk, która udoskonala działanie FID. INP to wskaźnik służący do oceny ogólnej responsywności strony w odniesieniu do aktywności użytkownika poprzez obserwację opóźnienia wszystkich interakcji (np. kliknięć) w całym okresie aktywności użytkownika na danej stronie.
- Cumulative Layout Shift (CLS) – miara weryfikująca swego rodzaju „stabilność”, czyli badająca wszystkie przesunięcia układu strony, często wywołane przez doładowujące się elementy.
- First Contentful Paint (FCP) – czas potrzebny na załadowanie i wyświetlenie pierwszych elementów strony,
- Time to First Byte (TTFB) – metryka oceniająca czas reakcji serwera. Informuje o czasie, który musi upłynąć od kliknięcia w link, do pierwszej reakcji ze strony serwera (otrzymania pierwszego bajtu danych).
Co istotne, w tej części otrzymujemy informacje dot. wrażeń faktycznych użytkowników korzystających z przeglądarki Chrome w ciągu ostatnich 28 dni. Nie są to dane laboratoryjne.
2) Raport dot. problemów z wydajnością
Dane w tym raporcie nie pochodzą bezpośrednio z sesji użytkowników, a są to dane szacunkowe, obliczane wg określonych reguł. Mogą się zatem zmieniać dość szybko, w zależności od tego jak w danym momencie działa badana strona.
Rys. wynik pochodzący z Page Speed Insight w sekcji „Rozpoznawaj problemy z wydajnością”
Poszczególne obszary uwzględniane przez PageSpeed Insights są przedstawiane w formie wyniku liczbowego lub oceny słownej. W pierwszym przypadku rezultaty są prezentowane w skali od 0 do 100 – optymalne wartości znajdują się w zakresie 90–100, wyniki pomiędzy 50 a 89 wymagają poprawy, z kolei niższe rezultaty wskazują na poważne problemy ze stroną. Wartościom tym odpowiada słowna ocena stosowana w niektórych częściach raportu, podzielona na trzy stopnie: „Prawidłowy”, „Wymagana poprawa” i „Słaby”. W zależności od tego, które czynniki dotyczące strony otrzymały negatywną ocenę, można przygotować plan wprowadzania poprawek do kodu lub zawartości witryny.
Co może wpłynąć na wyniki PageSpeed Insights?
Ze względu na fakt, że raport Google PageSpeed Insights bierze pod uwagę szereg różnorodnych kwestii związanych z działaniem strony, na jego wyniki może wpłynąć zarówno kod strony, jak i jej zawartość. Korzystając z tego narzędzia, można jednak szybko uzyskać precyzyjną informację na temat tego, które obszary wymagają poprawy. Warto pamiętać, że niektóre czynniki nie wynikają bezpośrednio z treści czy kodu strony. Część z nich może otrzymać słabą ocenę np. przez niedostateczną wydajność serwera – najczęściej można to zaobserwować przy plikach graficznych, które w stosunkowo dużym stopniu wykorzystują łącze. Aby uniknąć problemów tego typu, warto wdrożyć kompresję obrazów na stronie, a w ostateczności rozważyć zmianę dostawcy lub planu hostingowego.
Jak korzystać z PageSpeed Insights?
Aby wygenerować raport Google PageSpeed Insights, należy w pierwszej kolejności udać się na stronę narzędzia. Od razu po jej otwarciu można wprowadzić adres URL strony do analizy – nie trzeba w tym celu zakładać konta ani logować się na swoje konto Google. Generowanie analizy trwa przeważnie kilkanaście sekund. Po zakończeniu przetwarzania na stronie pojawi się szczegółowy raport z wynikami dla różnych wskaźników analizowanych przez PageSpeed Insights. Co ważne, raport jest podzielony na dwa zbiory danych – osobno dla urządzeń mobilnych i komputerów.
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.