Co to jest szybkość strony - definicja w słowniku SEOSzybkość strony to termin wykorzystywany w SEO/SEM oznaczający czas od momentu kliknięcia w adres URL do pełnego załadowania się strony. Jest to istotny parametr analizy SEO/UX i oceny wygody korzystania z danej witryny.

Od czego zależy szybkość strony?

Misją Google jest dostarczanie jak najlepszych wyników wyszukiwania dla użytkowników, a jednym z czynników sukcesu każdej strony jest szybkość ładowania, która wpływa na komfort czytelników. Na szybkość strony wpływa wiele czynników, które łączą się w ogólny wynik szybkości. Możemy wymienić tu m.in.:

Zawartość – jeśli dana strona zawiera wiele grafik lub innych elementów, które wymagają dłuższego pobierania, naturalnie będzie ładować się znacznie dłużej niż witryna składająca się z samego tekstu.

Szybkość serwera – niedostateczna ilość zasobów lub duża odległość od użytkownika sprawiają, że strona może ładować się o wiele wolniej.

Dodatkowe skrypty – strona może ładować się szybciej lub wolniej w zależności od lokalizacji zasobów potrzebnych do jej wyświetlenia, takich jak skrypty czy arkusze CSS. Częstym problemem jest konieczność doładowywania zasobów zewnętrznych wykorzystywanych m.in. na potrzeby wtyczek wykorzystywanych w CMSie.

Jak sprawdzić szybkość strony?

Aby zweryfikować czas potrzebny na załadowanie strony, można skorzystać z kilku różnych rozwiązań:

  • Podstawową analizę można przeprowadzić nawet w przeglądarce: w tym celu należy uruchomić narzędzia programistyczne, przejść do zakładki wyświetlającej czas ładowania zasobów i odświeżyć witrynę,
  • PageSpeed Insights – z użyciem tego narzędzia można szybko przeprowadzić bardzo dokładną analizę i zlokalizować obszary, które wymagają poprawy,
  • Google Search Console – podstawowe narzędzie pracy każdego SEOwca, w którym uzyskasz informacje m.in. o szybkości ładowania wszystkich stron, na podstawie danych od użytkowników przeglądarki Chrome (Podstawowe wskaźniki internetowe),
  • Lighthouse – w tym narzędziu otrzymasz zarówno informacje dostępne w Page Speed Insight, jak i podejrzysz kilka innych wskaźników, które dadzą pełniejszy obraz sytuacji,
  • GTmetrix – jedno z populaniejszych rozwiązań, które mocno skupia się na kwestiach technicznych. Oprócz wskaźników Core Web Vitals, otrzymasz także ogólny wynik jakościowy Twojej strony (GTmetrix Grade) zarówno pod względem wydajności jak i struktury,

Jaki czas ładowania strony jest odpowiedni?

Czas ładowania strony może mieć decydujący wpływ na to, czy internauta pozostanie na danej witrynie. Najczęstsza rekomendacja to 2–3 sekundy na załadowanie strony, jednak użytkownicy internetu coraz szybciej konsumują treści i wskaźniki dot. szybkości stają się coraz bardziej rygorystyczne. Aktualnie przy analizie warto skupiać się nie tylko na samym czasie załadowania strony, ale także na jej „stabilności” (czy podczas ładowania, elementy nie powodują „skakania” elementów) czy czasie ładowania kluczowego elementu na stornie (widocznego dla użytkownika tuż po załadowaniu). W tym celu wprowadzono tzw. Core Web Vitals, czyli kilka istotnych wskaźników, które w połączeniu informują o kondycji serwisu pod kątem jego szybkości – więcej informacji na ten temat znaleźć można m.in. w tekście dot. Page Speed Insight.

Dlaczego szybkość strony ma znaczenie?

Głównym powodem, dla którego należy zadbać o prędkość ładowania strony, są wrażenia użytkowników z korzystania z witryny. Nawet kilka sekund opóźnienia może skutecznie zniechęcić do dalszego przeglądania strony czy skorzystania z oferty. Jest to zatem kluczowy element UX, czyli User Experience. Dodatkowo warto mieć na uwadze, że szybkość strony to jeden z czynników rankingowych uwzględnianych przez wyszukiwarki takie jak Google.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *