Co to jest Cloaking - definicja w słowniku SEOCloaking (z ang. zamaskowanie) to technika zaliczana do „Black Hat SEO”, której zamysłem jest dostarczenie użytkownikom innej treści niż robotom wyszukiwarek internetowych. W takiej sytuacji użytkownik widzi np. reklamę medykamentów niewiadomego pochodzenia, natomiast robotom wyszukiwarek dostarczana jest pełnoprawna treść serwisu.

Na czym polega Cloaking?

Cloaking, z definicji, polega głównie na ukrywaniu treści przed użytkownikami. Tego typu metodę najczęściej spotyka się w sytuacji, gdy strona internetowa zostanie zaatakowana przez hakerów, którzy z premedytacją korzystają z faktu generowania przez nią znaczącego ruchu. Wówczas jej widoczność w wyszukiwarkach może przez dłuższy czas nie spadać (Google widzi pełnoprawny serwis), natomiast użytkownikom prezentowane są treści dostarczone przez hakerów.

Czy Cloaking SEO wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania?

Cloaking to oczywiste naruszenie wytycznych Google, które mają na celu zapewnienie spójności i uczciwości wobec użytkowników. Jeśli Google wykryje taką sytuację – strona może na tym poważnie ucierpieć i stracić widoczność na długi czas (patrz również „Filtr Google„)

Odmiany cloakingu, czyli Black Hat SEO w czystej postaci

Black Hat SEO przybiera różne formy i nawet w kontekście Cloackingu możemy wyróżnić kilka rodzajów tego typu działania, np.:

  • IP cloaking – czyli ukrywanie treści dla klientów będących na konkretnym adresie IP. Crawlery wyszukiwarek czy narzędzi SEO mają określoną pulę wykorzystywanych adresów IP, więc w przypadku stosowania IP cloaking, crawlery te dostaną inne treści niż pozostali użytkownicy. Na przykład strona może prezentować treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek dla robotów indeksujących, podczas gdy użytkownicy widzą inny zestaw treści, stworzony specjalnie dla nich.
  • User-agent cloaking (inaczej IPUA cloaking) – technika podobna jak w przypadku IP cloaking, ale w tym przypadku identyfikacja crawlera następuje na podstawie właściwej identyfikacji parametru „user-agent” (urządzenie lub robot indeksujący), ten rodzaj cloakingu umożliwia prezentowanie zoptymalizowanej treści dla wyszukiwarek lub dla konkretnych typów urządzeń użytkowników korzystających z Internetu.
  • Referral Cloaking – kolejny przykład, w którym najpierw określa się użytkownika, a następnie dostarcza mu różną treść. W tym przypadku identyfikacja polega na określeniu źródła, z którego użytkownik lub robot indeksujący trafił na stronę. Może to oznaczać, że cloaking zostanie zastosowany dla konkretnego źródła ruchu, z którego trafia użytkownik.

Po zidentyfikowaniu użytkownika serwer dostosowuje wyświetlane treści za pomocą różnych technik, takich jak:

  • JavaScript – Manipulowanie treścią za pomocą kodu JavaScript, który po wykryciu obecności robota wyszukiwarki dostarcza mu inną zawartość niż prawdziwym użytkownikom, co wprowadza wyszukiwarki w błąd.
  • Adobe Flash – Stosowanie Adobe Flash do prezentowania odmiennych treści robotom wyszukiwarek i użytkownikom. Warto jednak zaznaczyć, że ze względu na brak wsparcia dla Adobe Flash w większości przeglądarek, ta metoda jest już przestarzała i nieskuteczna.
  • Przekierowania – Po rozpoznaniu użytkownika na podstawie jego adresu IP lub „user-agent”, serwer może wyświetlić różne treści lub automatycznie przekierować użytkownika na inną stronę, co umożliwia ukrywanie rzeczywistej zawartości witryny przed robotami wyszukiwarek.

W świecie SEO preferuje się działania zgodne ze wskazówkami webmasterów Google, czyli tzw. White Hat SEO. Należy pamiętać, że stosowanie maskowania treści może skutkować radykalnymi krokami ze strony Google wobec Twojej strony.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *