Przymierzasz się do prowadzenia bloga, a może już to robisz, ale nie przynosi on spodziewanych efektów? Warto zadbać o optymalizację artykułów, które publikujesz. Bardzo często osoby tworzące treści skupiają się wyłącznie na przekazie, nie dbając o zasady SEO. Tymczasem obecnie ma to ogromne znaczenie, gdy piszesz do sieci. Jak pisać bloga, aby przynosił ruch, a także nowych klientów? Poznaj porady SEO dla blogerów i wdróż je do swoich publikacji!

Blog jako jedna z form content marketingu

Content marketing to strategia tworzenia treści, a następnie ich dystrybucji. Takie działanie pozwala dotrzeć z przekazem do Twojej grupy odbiorców. Co ciekawe, w tym przypadku to oni znajdują Ciebie, a nie odwrotnie. W ten sposób, zamiast nachalnej reklamy, otrzymują realną wartość: poradę, rozwiązanie swoich problemów czy wątpliwości zakupowych, przydatną wiedzę bądź inną korzyść, jaką może dać im Twój content.

Blog jest jedną z najczęstszych form content marketingu, a to dlatego, że jego prowadzenie nie generuje wysokich kosztów, a może przynieść sporo benefitów. Osadzony na Twojej stronie, przyniesie ruch, a tym samym doprowadzi potencjalnych klientów do Twojego sklepu czy też biznesu.

Prowadzenie bloga nie może jednak odbywać się bez ustalonej wcześniej strategii. W końcu ma spełniać konkretny cel. Najpierw warto więc zadbać o odpowiedni dobór tematów, które zainteresują Twoich odbiorców. Jak to zrobić? Sprawdź, jak pisać bloga, aby SEO zaczęło Ci sprowadzać ruch!

Jak pisać bloga? Podstawa to wybór tematów

Zanim przejdziesz do tworzenia treści na swojego bloga, musisz najpierw utworzyć listę tematów, które mają się na nim pojawić. Możesz następnie podzielić je na grupy tematyczne. To one wyznaczą Twoje kategorie blogowe. W ten sposób treść na Twoim blogu będzie uporządkowana i łatwa do odnalezienia.

Skąd jednak czerpać inspiracje? Nie wymyślaj tematów z głowy, lepiej użyj do tego specjalnych narzędzi. W tym przypadku mowa głównie o narzędziach do analizy słów kluczowych, a więc zapytań, jakie internauci kierują do wyszukiwarki. Dzięki temu dowiesz się, co ich interesuje i jakie treści odpowiedzą na ich potrzeby.

Spójrz na blog Castoramy. Do wyboru masz m.in. kategorie tematyczne dotyczące budowy, urządzania wnętrz, ogrodu czy DIY. Jeśli więc szukasz porad w zakresie aranżacji Twojego mieszkania, wystarczy, że wybierzesz odpowiednią kategorię, a przed Tobą pojawią się artykuły blogowe, które dotyczą właśnie tej tematyki.

Jak pisać bloga? przykład bloga castoramy

Nieco inne rozwiązanie dostępne jest na blogu Agata Meble. W tym przypadku kategorie odpowiadają konkretnym pomieszczeniom w domu.

Jak stworzono bloga na agatameble.pl?

Zastanów się, jak uporządkować tematy na Twoim blogu, aby prezentowały się równie czytelnie.

Skąd brać pomysły na tematy blogowe?

Najprościej skorzystać z podpowiedzi Google. Wpisz w pasku narzędzi wybraną frazę kluczową i dodaj do niej pytajnik “jak/kiedy/dlaczego/po co/który/jakie/czy”. I już masz sporo tematów!

Jak pisać bloga za pomocą podpowiedzi Google?

Wiesz już, że istnieją specjalne narzędzi do analizy fraz. Poniżej znajdziesz listę przykładowych, z których warto skorzystać. Niektóre z nich są bezpłatne, inne, jak np. Senuto, wymagają wykupienia abonamentu, choć na początek oferują darmowy okres próbny.

  • Senuto,
  • Ahrefs,
  • Google Search Console,
  • Ubersuggest,
  • Google Trends,
  • Answer The Public,
  • Buzzsumom,
  • Keywordtool.io
  • SEMrush.

Przyjrzyjmy się działaniu niektórych z nich.

// Answer The Public

Na początek Answer The Public. To narzędzie w prostych raportach daje odpowiedź, jakie pytania są wpisywane w Google’u w połączeniu z danym słowem. Jak z niego skorzystać?

  1. Wejdź na stronę: https://answerthepublic.com/.
  2. Wpisz słowo kluczowe.
  3. Wybierz odpowiedni język.

Gotowe. Twoim oczom ukażą się często wyszukiwane zapytania. Będą one przedstawione w postaci diagramu, pogrupowane zgodnie z najczęściej wyszukiwanymi zapytaniami (jak, gdzie, który, itd.).

Załóżmy, że prowadzisz sklep rowerowy. Zacznijmy od najprostszej i ogólnej frazy „rower”.

pomysły na tematy blogowe za pomocą answer the public

Powyżej jeden z przykładowych diagramów wygenerowanych przez to narzędzie. Łącznie będzie ich przynajmniej kilka, a poniżej pojawi się alfabetyczna lista wszystkich fraz wyszukiwanych ze słowem “rower”. Są one dość ogólne ze względu na wybór frazy. Warto więc także zawężać wyszukania i szukać tematyki do bardziej dopracowanych fraz, jak np. „rower dla dziecka” czy „rower górski”.

Nie wszystkie frazy okażą się przydatne, niektóre z powyższego diagramu mogą jednak stać się gotowymi tematami na Twój blog, jak np.:

  1. W jaki sposób dopasować rower do wzrostu?
  2. W jaki sposób zabezpieczyć rower przed kradzieżą?
  3. Który rower lepszy: magnetyczny czy mechaniczny?
  4. Który rower lepszy: kross czy romet?
  5. Kiedy rower dla dziecka?
  6. Jaki rower dla 6-latka?
  7. Jak rower wpływa na sylwetkę?
  8. Rower jak wybrać?

Jak widzisz, w zaledwie 2 minuty możesz znaleźć nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt tematów na blog. Im więcej różnych fraz wpiszesz powiązanych z Twoją ofertą, tym więcej inspiracji.

// Google Trends

Inne darmowe narzędzie, które jest niezwykle przydatne, a do tego udostępnione przez firmę Google, to Google Trends. Pozwala ono sprawdzać i śledzić, jakie słowa czy frazy są obecnie popularne oraz jakie były w przeszłości.

  1. Wejdź na stronę: https://trends.google.pl/.
  2. Kliknij zakładkę „Odkrywaj”.
  3. Wpisz słowo kluczowe.

Tym razem przyjrzyjmy się innej frazie, jaką stanowi „olejek konopny”. Możemy sprawdzić m.in., które tematy zyskują obecnie największe zainteresowanie.

wyszukiwanie tematów blogowych za pomocą Google Trends

Masz już więc gotowe tematy. Listę możesz rozwijać, aby znaleźć ich więcej. To jednak nie wszystko. To narzędzie daje Ci także możliwość porównywania popularności różnych fraz. Możesz np. sprawdzić, czy częściej wyszukiwana jest fraza „olejek konopny”, czy np. „olejek cbd”.

Google Trends zainteresowanie w ujęciu czasowym

 

Możesz dostrzec, że fraza „olejek cbd” jest znacznie bardziej popularna. Warto więc poszukać tematów także z tym słowem kluczowym.

Płatne narzędzia, jak np. Senuto czy Ahrefs działają na zbliżonej zasadzie. Wpisujesz wybraną frazę i otrzymujesz dłuuuugą listę zapytań, a następnie wybierasz te, które świetnie nadają się do artykułu.

Możesz także poszukać tematów w inny sposób: podać adres domeny i zobaczyć, na jakie frazy się wyświetla. W ten sposób zainspirujesz się tym, co tworzy konkurencja i co zapewnia jej dobre wyniki.

Zasady optymalizacji artykułów blogowych

Każdy artykuł, który stworzysz i opublikujesz na swoim blogu, powinien zostać zoptymalizowany pod wyszukiwarkę internetową. Mowa w tym przypadku o zasadach seo copywritingu.

Jak pisać blog? Wybierz słowa kluczowa i dodaj je do artykułu!

Masz już listę tematów blogowych i co dalej? Nie siadaj od razu do pisania artykułów. Najpierw warto zadbać o wybór odpowiednich słów kluczowych do danego tematu. Dzięki temu zyskasz pewność, że masz odpowiednie nasycenie fraz w treści.

I w tym przypadku posłuż się narzędziami. Możesz robić analizę z użyciem wspomnianych już narzędzi lub sięgnąć po te, które nieco zautomatyzują Twoją pracę i stworzą gotowe content plany. Zaliczyć można do nich m.in.:

  • Semstorm,
  • Contadu,
  • SurferSEO.

Jak działają? Dają Ci szczegółowe wytyczne dotyczące tego, jakie frazy w jakiej ilości, a nawet w jakich miejscach powinny znaleźć się w Twoim artykule.

Jak pisać bloga przy pomocy Surfer SEO?

Powyżej możesz przyjrzeć się screenowi z narzędzia Surfer Seo, które podpowiada, jak zoptymalizować artykuł na frazę „język korzyści”. Jak widzisz, daje Ci wskazówki dotyczącego m.in. tego, jak długi powinien być Twój artykuł, ile paragrafów czy grafik powinien zawierać. Najważniejsza jest jednak analiza fraz kluczowych. Otrzymujesz nie tylko gotowe frazy i to już w odmianach, jakie masz zawrzeć w tekście, ale także ich liczbę. Jak widzisz w naszym przykładzie, narzędzie pokazuje, że fraza „język korzyści” musi pojawić się przynajmniej 10 razy.

Narzędzie podpowiada też, jakie frazy zawrzeć w nagłówkach oraz jakie słowa poboczne, związane z tematem, warto dodać (znajdziesz je w zakładce NLP). Możesz tworzyć tekst bezpośrednio w narzędziu, wówczas łatwo zobaczysz, których fraz użyłeś w odpowiedniej ilości, a jakich jeszcze brakuje.

Surfer SEO - propozycje nagłówków

Struktura artykułu

W Twoim tekście powinny pojawić się nagłówki zawierające słowa kluczowe. Jakie nagłówki stosować? Od H1 do nawet H6, a więc od wyższego do niższego rzędu. Najlepiej oddaje to grafika zamieszczona poniżej.

Poprawna struktura nagłówków w tekstach SEO

Najważniejszy nagłówek, a więc H1, powinien pojawić się w treści tylko raz. Najlepiej, aby był to tytuł artykułu. Ważniejsze śródtytuły H2 to kolejne wątki, które poruszasz w swoim tekście. Nagłówki H3 odnoszą się z kolei do śródtytułów H2 i stanowią zawężenie tematów. Dzięki temu artykuł staje się czytelny.

Na czytelność wpływ mają nie tylko nagłówki, ale także:

  • wypunktowania,
  • listy numeryczne,
  • boldowanie (pogrubienia),
  • ramki,
  • tabele.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Warto zadbać, aby w Twoim tekście pojawiły się linki do innych artykułów, zawartych zarówno na Twojej stronie (linki wewnętrzne), jak i na innych wartościowych stronach/serwisach (linkowanie zewnętrzne).

Linkowanie wewnętrzne przyjmuje zazwyczaj postać dołączania linków do innych, zbliżonych tematycznie artykułów blogowych. Praktyka ta służy przede wszystkim utrzymaniu użytkownika przez dłuższy czas na stronie oraz ułatwieniu pracy robotom indeksującym Google.

Z kolei linki zewnętrzne (np. linkowanie do źródeł naukowych/badań, itd.) wspierają proces pozycjonowania strony internetowej.

Zdjęcia i materiały graficzne

Artykuły blogowe, które tworzysz, warto wzbogacić o materiały graficzne, jak np. grafiki czy infografiki. Dzięki temu artykuł stanie się bardziej przejrzysty. Ponadto niektóre informacje łatwiej i szybciej przedstawisz wizualnie.

Dodawanie zdjęć ma jeszcze jedną zaletę – pozwala wypozycjonować grafiki w wyszukiwarce Google. Ważne jest wówczas właściwe opisanie i umieszczenie obrazów w witrynie, nie zapomnij więc o atrybucie alt, czyli tekście alternatywnym obrazka. Mówi on o tym, co znajduje się na obrazku.

Jak dodać atrybut alt w WordPressie

Metadane

Wiesz już, jak pisać bloga, jeśli chodzi o jego treść. Musisz jeszcze jednak pamiętać o metadanych, a więc tagu tytułowym (title) i opisie (meta description).

Meta title może, ale nie musi być taki sam, jak nagłówek H1. Powinien jednak zawierać słowo kluczowe. Jego długość nie powinna przekraczać ok. 60 znaków. Z kolei meta description to opis tego, co znajduje się w artykule. Tutaj także warto dodać frazę kluczową. Możesz się nieco rozpisać. Do dyspozycji masz nawet 160 znaków.

Poniżej znajdziesz przykład title (Jak wybrać preparat na wzmocnienie odporności) i meta description (między żółtymi znacznikami).

przykład meta description

Unikalność i poprawność treści

W kontekście tego, jak pisać bloga, znaczenie mają jeszcze dwie kwestie.

  1. Unikalność – każdy artykuł musi być stworzony od podstaw przez Ciebie. Nie kopiuj treści z innych serwisów. Jeśli chcesz mieć pewność, że Google widzi Twój tekst jako unikalny, skorzystaj z narzędzi do wykrywania plagiatów, m.in. https://plagiarismdetector.net/.
  2. Poprawność językowa – interpunkcja, ortografia, poprawność odmian. Wszelkie błędy mogą wpływać na Twoją wiarygodność. Zweryfikuj, czy Twój artykuł nie zawiera błędów, m.in. za pomocą narzędzia https://languagetool.org/pl.

Prowadź bloga i sprawdzaj wyniki!

Jak pisać bloga? Zgodnie z obraną strategią i optymalizacją treści! Zastosuj się do powyższych wskazówek, a z pewnością zwiększysz ruch na swojej stronie. Pamiętaj też o analityce treści. Popularność artykułów blogowych sprawdzisz m.in. w Google Analytics. Zobacz, które treści przynoszą Ci największy ruch, a które niekoniecznie są czytane. Pracuj nad tymi artykułami, które okażą się wartościowe. Aktualizuj je, dopisuj ważne treści i promuj!

Katarzyna Sikora - content SEO Managerka
Autor wpisu

Katarzyna Sikora

Swoje pierwsze kroki w karierze zawodowej stawiała w świecie SEO w topowych agencjach SEO/SEM. Od lat doskonali warsztat, kreując treści dla licznych agencji marketingowych, sklepów internetowych i znanych marek. W portfolio ma teksty dla takich brandów jak: innogy Polska, DeeZee, PWN i Marko. Na koncie ma też liczne branżowe publikacje w poczytnych magazynach. Jest współautorką e-booka „Analityka treści w kampaniach marketingowych”.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności