Co to jest Keyword Density - definicja w słowniku SEOKeyword density, czyli zagęszczenie słów kluczowych, to parametr wskazujący proporcję fraz do łącznej objętości treści. We wcześniejszych wersjach algorytmów wyszukiwarek miał on ogromne znaczenie dla pozycjonowania – choć obecnie jego rola jest o wiele mniejsza, nadal warto o nim pamiętać.

Jak liczy się keyword density?

Wyliczenie keyword density jest bardzo proste – aby uzyskać wynik, wystarczy podzielić liczbę słów kluczowych zastosowanych w tekście przez jego łączną długość (zazwyczaj w słowach, choć można wykorzystać także liczbę znaków). Dla przykładu, jeśli jedną z fraz kluczowych jest „samochód” i wyraz ten został użyty 20-krotnie w tekście o długości 1 000 słów, mamy do czynienia z zagęszczeniem na poziomie 2%. Parametr ten z reguły liczy się osobno dla każdej frazy kluczowej.

Które elementy strony są uwzględniane przy wyliczaniu keyword density?

Należy pamiętać, że przy liczeniu zagęszczenia słów kluczowych bierze się pod uwagę nie tylko „standardową” zawartość strony. Do tego dochodzi także tekst umieszczony w różnego rodzaju tagach, np. w tytule meta i opisie meta, a także w atrybutach „alt” plików graficznych. Wszystkie z tych lokalizacji są uwzględniane przez algorytmy wyszukiwarek przy wyznaczaniu oceny dla strony, co sprawia, że odpowiednie wykorzystanie słów kluczowych ma ogromne znaczenie.

Keyword density a SEO. Czy zagęszczenie słów kluczowych to czynnik rankingowy?

Google dąży do tego, aby teksty były użyteczne i wyczerpywały temat, dlatego algorytmy zwracają większą uwagę na zawartość strony, dopasowanie treści do potrzeb użytkowników, poprawność tekstu i szereg innych, mniej oczywistych kwestii. Potwierdzają to m.in. sami inżynierowie Google – przedstawiciele wyszukiwarkowego giganta, tacy jak Matt Cutts czy John Mueller, zalecają pominięcie keyword density przy planowaniu treści na rzecz skupienia się na naturalnej zawartości. Mimo tego same słowa kluczowe mają spore znaczenie m.in. ze względu na potrzebę dostosowania tekstu do wyszukiwań internautów.

Ile wynosi odpowiednia wartość keyword density?

Nie ma konkretnej, rekomendowanej wartości dla zagęszczenia słów kluczowych. Rekomendowane wartości uzależnione są od tego, co w swoich treściach prezentuje konkurencja i to jest pewnym wyznacznikiem tego, jak powinniśmy podejść do keyword density. Z pewnością jednak należy unikać stosowania zbyt dużej liczby fraz – takie praktyki są uznawane za tzw. keyword stuffing i są penalizowane przez algorytmy wyszukiwarki. Jednocześnie treść strony powinna zawierać pewną liczbę słów kluczowych, by dostosować się do wyszukiwań internautów.

Jak zatem określić optymalną wartość keyword density? To dość trudne zadanie – specjaliści SEO sugerują po prostu przygotowywanie naturalnej, wartościowej zawartości. Dodatkowo należy unikać tzw. kanibalizacji (stosowania tej samej frazy na kilku różnych podstronach, co powoduje „pochłanianie” ruchu przez jedną z nich) i wspomnianego już keyword stuffingu.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności