Co to jest FCP (First Contentful Paint) - Definicja w słowniku SEOFCP, czyli First Contentful Paint, to metryka do pomiaru wydajności i UX stron internetowych, będąca częścią zestawu podstawowych wskaźników internetowych analizowanych przez Google. Wskaźnik ten pozwala na mierzenie czasu od rozpoczęcia ładowania strony do wyświetlenia pierwszej istotnej treści wizualnej.

Co to jest FCP (First Contentful Paint)?

FCP pozwala na realne określenie czasu ładowania strony. Pomiar odnosi się do momentu, w którym użytkownik po raz pierwszy widzi konkretną informację na ekranie, co sygnalizuje, że strona faktycznie zaczyna się ładować. Jest to kluczowa kwestia pod względem percepcji szybkości ładowania witryny, co sprawia, że jest to znacznie bardziej miarodajny wskaźnik niż np. pomiar samego czasu przesłania danych z serwera.

FCP (First Contentful Paint) ma znaczenie zarówno z perspektywy optymalizacji UX, jak i SEO. Im szybciej użytkownik może zobaczyć pierwsze elementy strony, tym lepsze jest jego wrażenie odnośnie do wydajności. Z perspektywy SEO należy natomiast podkreślić, że Google uwzględnia FCP jako istotną metrykę braną pod uwagę przy ustalaniu rankingu domen – strony o lepszym wyniku FCP mają większą szansę, by osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jak mierzy się FCP?

Wartość FCP jest podawana w milisekundach i odnosi się do pierwszego punktu, w którym przeglądarka wyświetla jakąkolwiek treść po rozpoczęciu ładowania strony. Co ważne, nie jest to tożsame z pomiarem całkowitego czasu załadowania strony. Pod uwagę bierze się tylko pierwszą widoczną zawartość – w efekcie jest to kluczowa metryka dla oceny pierwszego wrażenia użytkownika.

FCP (First Contentful Paint) w Page Speed Insight
Rys. FCP (First Contentful Paint) w Page Speed Insight

Co może zwiększać czas FCP?

Wartość FCP może się znacznie różnić pomiędzy poszczególnymi witrynami. Wysokie wartości są rezultatem m.in. złożonego, skomplikowanego lub źle zoptymalizowanego kodu HTML – w takiej sytuacji przeglądarka potrzebuje więcej czasu na jego przetworzenie, co opóźnia wyświetlenie treści. Dodatkowo duże pliki, np. obrazy, skrypty JavaScript czy arkusze CSS mogą negatywnie wpłynąć na FCP, zwłaszcza jeśli są ładowane przez treścią wizualną. Kolejne potencjalne problemy to blokujące zasoby i wolna odpowiedź serwera, która może wydłużyć czas potrzebny na pobranie początkowego kodu HTML i zasobów strony.

FCP (First Contentful Paint) w SEO

First Contentful Paint jest istotnym wskaźnikiem wpływającym na SEO. Oznacza to, że optymalizacja tej metryki powinna mieć spore znaczenie dla wszystkich właścicieli stron internetowych. Należy celować w wartości poniżej 1,8 s – wyższe wyniki będą negatywnie wpływać na pozycjonowanie strony i na doświadczenie użytkownika. Jeśli FCP jest odpowiednio niskie, internauci są bardziej skłonni pozostać na witrynie i kontynuować przeglądanie. Aby zmierzyć FCP, można skorzystać z narzędzi oferowanych przez Google, takich jak PageSpeed Insights czy Google Search Console – w obszarze optymalizacji warto natomiast postawić m.in. na minimalizację kodu HTML i CSS, asynchroniczne ładowanie skryptów i priorytetyzację krytycznych treści w trakcie ładowania strony.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *