Co to jest wyszukiwarka internetowa - Definicja w słowniku SEOWyszukiwarka internetowa to specjalny rodzaj strony internetowej, który służy do szukania informacji w sieci. Korzystanie z serwisów tego typu opiera się w głównej mierze na wpisywaniu słów kluczowych, które następnie są porównywane z bazą indeksowanych witryn, by dostarczyć użytkownikom interesującą ich zawartość. Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową od wielu lat jest Google, co sprawia, że działanie jego algorytmów ma również spory wpływ na całą branżę SEO i ogólnie pojęty marketing internetowy.

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Najważniejsza funkcjonalność wyszukiwarki internetowej opiera się na szukaniu treści, grafik i filmów w sieci. Aby jednak użytkownicy mogli je znaleźć, strony muszą uprzednio zostać zaindeksowane – proces ten opiera się na crawlowaniu, analizie oraz ocenie serwisów www (w której uwzględniane są czynniki rankingowe Google), a następnie na ustalaniu rankingu wszystkich zaindeksowanych witryn. W przypadku Google rozpoczęcie indeksacji najszybciej odbywa się poprzez zgłoszenie strony w Google Search Console, co zazwyczaj najlepiej wykonać od razu po ukończeniu prac nad przygotowaniem witryny. Oprócz tego ważną kwestią jest pozycjonowanie, czyli proces decydujący o pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W ramach pozycjonowania wyróżnia się szereg różnych czynności, które mają na celu zarówno poprawić ocenę strony w algorytmach wyszukiwarki, jak i zapewnić użytkownikom odpowiednie doświadczenia (UX – User Experience).

Wyszukiwarka internetowa a SEO

Pozycja w wynikach wyszukiwania ma ogromny wpływ na ruch na stronie internetowej, a tym samym – dochody z prowadzenia witryny. Z tego względu działanie wyszukiwarek ma kluczowe znaczenie dla strategii SEO. W większości krajów wśród narzędzi tego typu zdecydowanie dominuje Google, przez co wytyczne amerykańskiego giganta są przeważnie główną podstawą do planowania działań z zakresu pozycjonowania. Warto przy tym pamiętać, że co jakiś czas działanie wyszukiwarki może się zmieniać – zwłaszcza w przypadku większych aktualizacji, które pojawiają się zwykle raz na kilka lat. Odpowiednie podejście do SEO wymaga zatem bieżącego reagowania na zmiany: najlepszym sposobem, by zadbać o tę kwestię, jest współpraca z profesjonalną agencją marketingową lub bieżące śledzenie trendów i prowadzenie testów, które wykazują na co warto kłaść największy nacisk w obecnej sytuacji strony.

Dodatkowe funkcje Google

Najbardziej znana wyszukiwarka internetowa, czyli Google, oferuje obecnie znacznie więcej funkcji niż samo szukanie treści. Portal jest zintegrowany m.in. z Mapami, a ponadto umożliwia przedstawianie informacji o produktach i wyświetlanie wybranych elementów zawartości strony bezpośrednio przy wynikach wyszukiwania. Planując strategię SEO, warto zatem uwzględnić również te elementy – w tym celu należy m.in. przygotować wizytówkę Google (profil firmy; dawniej: Google Moja Firma) i dodać do kodu strony dane strukturalne, które umożliwią wyświetlanie tzw. rich snippets.

Nie tylko Google – inne wyszukiwarki internetowe, które warto znać

Choć w Polsce od wielu lat dominuje Google, w niektórych przypadkach warto będzie zwrócić uwagę także na działanie i wytyczne innych wyszukiwarek. Dotyczy to w szczególności firm chcących udostępniać swoją ofertę za granicą. Przykładowo w krajach rosyjskojęzycznych popularnością cieszy się Yandex, a internauci z Chin korzystają z Baidu – to kwestia, którą należy przeanalizować przy rozszerzaniu swojej działalności na rynek międzynarodowy.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności