Co to jest Largest Contentful Paint (LCP) – Definicja
LCP (Largest Contentful Paint) to jeden ze wskaźników wchodzących w skład zestawu Core Web Vitals (CWV). Zadaniem CWV jest ocena jakości doświadczeń użytkowników na stronach internetowych – w przypadku LCP mowa o mierzeniu czasu potrzebnego na załadowanie największego elementu witryny widocznego na ekranie, co ma spory wpływ pod względem wrażeń z ogólnej szybkości ładowania strony.
LCP – definicja
Skrót „LCP” rozwija się jako „Largest Contentful Paint”, a jego tłumaczenie na język polski jest zazwyczaj przedstawiane jako „największe wyrenderowanie treści”. Jest to parametr podawany jako wartość czasowa, mierząca czas upływający od rozpoczęcia ładowania strony do momentu, gdy największy element treści jest w pełni widoczny na ekranie. Zależnie od specyfiki witryny może to być np. tytuł, blok tekstu, duży obraz czy treść wideo. W przeciwieństwie do innych wskaźników szybkości LCP skupia się na rzeczywistej treści, która ma największe znaczenie dla użytkowników – dzięki temu jest to przydatny i wiarygodny miernik realnej wydajności witryny.
Znaczenie LCP w SEO i UX
Google uznaje LCP za kluczowy wskaźnik w kontekście SEO, ponieważ czas ładowania strony ma bezpośredni wpływ na wrażenia użytkowników. Jeśli jest on zbyt długi, internauci mogą się zniechęcić i opuścić stronę przed jej pełnym załadowaniem. W efekcie strony z niskim LCP mogą notować wyższy współczynnik odrzuceń, co negatywnie wpływa na ich pozycję w wynikach wyszukiwania.
Idealny czas LCP według Google powinien wynosić poniżej 2,5 s. Strony, które osiągają taki lub lepszy wynik, są uznawane za szybkie witryny, które oferują użytkownikom dobre doświadczenia. Jeżeli natomiast LCP przekracza 4 s, jest to sygnał, że strona wymaga optymalizacji.
Co wpływa na LCP?
Wartość LCP zależy od kilku czynników związanych z ładowaniem i zawartością strony. Na wynik najczęściej wpływają duże pliki graficzne i wideo, ponieważ mają one największy rozmiar. Aby usprawnić ich ładowanie, można wykorzystać m.in. kompresję, nowoczesne formaty takie jak WebP i mechanizm lazy loading. Dodatkowo LCP może się pogorszyć przez nieoptymalne skrypty i style CSS – usunięcie niepotrzebnych blokad renderowania pozwoli poprawić wyniki w tym zakresie. Nie bez znaczenia jest też czas odpowiedzi serwera, który zależy m.in. od wyboru hostingu, działania mechanizmu cachingu i optymalizacji bazy danych. Na LCP mogą wpływać także czcionki – warto zadbać o poprawną optymalizację również w tym obszarze.
Jak sprawdzić LCP?
Aby monitorować LCP, można wykorzystać różne narzędzia – zarówno dostarczane przez Google, jak i inne firmy. Z uwagi na fakt, że CWV to rozwiązanie opracowane przez Google, zazwyczaj zaleca się stosowanie narzędzi Google. Należą do nich m.in. PageSpeed Insights i Search Console. W PageSpeed Insights można znaleźć raporty o wydajności strony – w tym także informacje na temat LCP – i sugestie dotyczące optymalizacji.
GSC zapewnia natomiast dostęp do wykazu stron, które wymagają poprawy w kontekście LCP. Analizując dane z tych narzędzi, można zidentyfikować obszary potrzebujące optymalizacji i przygotować strategię, która pozwoli poprawić UX i SEO strony.
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.