Co to jest Rank Brain - definicja w słowniku SEOGoogle Rank Brain to algorytm ustalania rankingu stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google, stosowany od roku 2015. Jego funkcjonalność opiera się w dużej mierze na nauczaniu maszynowym, dzięki czemu algorytm może przetwarzać zapytania w znacznie skuteczniejszy sposób niż poprzednie rozwiązania wykorzystywane przez Google.

Google Rank Brain – co to jest?

Algorytm Rank Brain to zaawansowane rozwiązanie AI, którego zadaniem jest dostarczanie wyników wyszukiwania dopasowanych w jak największym stopniu do zapytań i intencji użytkownika. W przeciwieństwie do standardowych, używanych wcześniej rozwiązań tego typu, które były oparte głównie na rozbudowanych zestawach reguł, Rank Brain wykorzystuje uczenie maszynowe w celu optymalizacji działania. Oznacza to, że algorytm jest w stanie „uczyć się” kontekstu zapytań i zachowań użytkowników. W efekcie możliwe jest m.in. bieżące aktualizowanie listy synonimów czy dostosowywanie kolejności wyników do preferencji internautów.

Rank Brain ma zatem na celu „przewidywanie”, który link zostanie kliknięty przez użytkownika wyszukiwarki, nawet w przypadku całkowicie nowych zapytań. Algorytm Rank Brain współpracuje z innymi rozwiązaniami uczenia maszynowego Google, takimi jak model BERT, który z kolei skupia się na analizie słów kluczowych i składni wyszukiwań. Rezultatem jest coraz lepsze dostosowanie wyników do intencji zapytań użytkowników.

Działanie algorytmu Rank Brain

Podobnie jak w przypadku pozostałych elementów wyszukiwarki Google, szczegóły działania Rank Brain nie są znane. Podstawowe informacje można jednak wywnioskować z różnych publikacji i wypowiedzi pracowników Google. Jak zatem działa Rank Brain?

Rank Brain bada dane słowo kluczowe i stara się dopasować je do podobnych zapytań, które były wcześniej wpisywane w wyszukiwarce. Gdy nie znajdzie dokładnego dopasowania, próbuje znaleźć najbardziej zbliżone, analizując powiązane terminy. Jego funkcjonalność opiera się na bieżącej analizie zarówno pojedynczych słów w zapytaniach, jak i dłuższych fraz i całych wyszukiwań. Są one następnie porównywane ze stronami indeksowanymi przez Google, by przygotować jak najlepsze dopasowanie do konkretnego zapytania. Co ważne, Rank Brain bierze pod uwagę nie tylko samą zawartość czy słowa kluczowe, lecz także statystyki dotyczące strony – np. liczbę wizyt czy współczynnik klikalności. Sam model został początkowo „wytrenowany” na danych offline, ale od wprowadzenia jest stale aktualizowany o nowe dane analizujące zachowania realnych użytkowników wyszukiwarki Google.

Algorytm nieustannie uczy się na podstawie zachowań użytkowników, identyfikuje ich lokalizację, zapamiętuje wyszukiwane słowa kluczowe, odwiedzane strony oraz czas spędzany na tych stronach. Dzięki zaawansowanym możliwościom analizy zapytań i danych zebranych o użytkownikach, algorytm bada wpisaną frazę, przewiduje intencje wyszukującego oraz filtruje strony, aby precyzyjniej dopasować wyniki do konkretnego zapytania użytkownika.

RankBrain a SEO

Wprowadzenie algorytmu Rank Brain w 2015 roku to część szeroko zakrojonych działań Google, które mają prowadzić do zwiększenia użyteczności wyszukiwarki i ograniczenia spamu w wynikach. Jednym z najważniejszych celów jest promowanie stron o większej wartości merytorycznej, które faktycznie odpowiadają na zapytania użytkowników. Jednocześnie na znaczeniu tracą witryny skupiające się wyłącznie na zamieszczaniu jak największej liczby słów kluczowych w treści. Wdrożenie Rank Brain to jeden z wielu czynników, przez które aktualnie podstawą sukcesu SEO jest jakość treści na stronie. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że algorytmy wciąż muszą brać pod uwagę słowa kluczowe i składnię zapytań – istotne jest jednak zachowanie właściwego balansu między frazami a wartością treści.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *