W piątek 13 października Festiwal SEO w Katowicach wkroczył w kolejną dekadę. 11. edycja najstarszej branżowej imprezy w Polsce była jednocześnie 10. urodzinami Whitepress®. A jak świętować jubileusz największej platformy contentowej, to tylko z ludźmi, którzy na contencie zjedli zęby.

Katowice polską stolicą SEO

Tegoroczna edycja wydarzenia ponownie odbyła się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Na scenie pojawiło się 9 prelegentów, 1 prelegentka i 1 wirtualna asystentka. Konferencję poprowadził Sławomir Borowy, który, gdyby nie był SEO-wcem, prawdopodobnie zostałby pełnoetatowym konferansjerem, ale skoro jedno i drugie świetnie mu wychodzi, to:

Sławomir Borowy - Tony Stark polskiej sceny SEO

W Katowicach spotkali się specjaliści z całej Polski. Wiele osób wstało bardzo wcześnie, żeby przybyć na czas. Zadbaliśmy więc o to, żeby każdy uczestnik dotrwał do końca wydarzenia, mając odpowiednie wsparcie energetyczne:

Relacja z Festiwalu SEO - napój energetyczny od SAMOSEO. SEO samo się nie zrobi!

Sesja I

Jako pierwszy na scenie wystąpił Head of SEO agencji Cube Group. Michał Pustuł odpowiedział na pytanie, które od pewnego czasu zadaje sobie cała branża, czyli: „jak utrzymać wysoką marżę dzięki SEO, kiedy wszystko wokół drożeje?”. Sposobem na maksymalizację zysków może być połączenie wielu działań marketingowych, czyli SEO, Ads-ów, kampanii PR-owych, social mediowych i e-mailingowych, a także działań UX-owych oraz afiliacyjnych. Pustuł podparł swoją tezę ciekawymi case study. Zwrócił szczególną uwagę na outreach, pokazując, że tego typu działania można z powodzeniem stosować także na rynku polskim, korzystając z tego, że „kieszeń wizerunkowa jest większa niż SEO-wa”.

Drugim prelegentem był Rafał Borowiec, pracujący jako Ekspert SEO w Largo.pro i Raisead.com. W wystąpieniu pt. „Zaawansowane techniki linkowania wewnętrznego w SEO” posługiwał się metaforą góry lodowej, wskazując na rzeczy, których nie widać na pierwszy rzut oka. Przedstawił korzyści płynące z linkowania wewnętrznego i zachęcał do przeprowadzania wnikliwych audytów LW. Opisał także w telegraficznym skrócie najciekawsze narzędzia, które mogą pomóc w tym pomóc.

Wystąpieniu Sebastiana Heymanna pt. „Jak będziesz starszy, to zrozumiesz! Czyli kiedy przekazywana jest reputacja?” towarzyszyli bohaterowie filmu Pulp Fiction. Jak na fana kultowego filmu Tarantino przystało, prelegent także zostawił swoje buty na scenie. Heymann, jako specjalista SEO R&D, opowiadał o tym, jak wygląda przekazywanie reputacji i kiedy tak naprawdę „link kopie”. Mówił także o zjawisku Google dance i o tym, że tańczymy w Google tak, jak na to zasługujemy.

Sesja II

Druga część konferencji była w całości poświęcona sztucznej inteligencji. Sesję otworzył Mateusz Malinowski z Fabryki Marketingu wystąpieniem zatytułowanym „Czy AI to tylko copywriting?”. Wszyscy wiemy, że Chat GPT błyskawicznie stał się ulubionym narzędziem SEO-wców. Malinowski pokazał, że sztuczną inteligencję można wykorzystać nie tylko do tworzenia treści na strony. Poznaliśmy inne, praktyczne zastosowania AI w SEO, m.in. do reaserchu fraz kluczowych, analizy danych z GSC, planowania contentu, linkowania wewnętrznego czy analizy linków.

Relacja z Festiwalu SEO 2023

Następny w tej sesji wystąpił Mateusz Markiel z agencji 4PEOPLE, z prezentacją pt. „Open AI, playground i API w służbie SEO-wcom”. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób rozmawiać ze sztuczną inteligencją. Markiel przekonuje, że do AI trzeba „mówić jak do sługi”, pamiętać o specyfikacji przy tworzeniu promptów, a także testować, testować i jeszcze raz testować. Cierpliwość to jedna z najważniejszych cech przydatnych w pracy ze sztuczną inteligencją (ale jak doskonale wiemy, także z klientem). Markiel podpowiedział, w jakich obszarach sztuczna inteligencja może być użyteczna w pracy SEO-wca (np. do stworzenia bota czy API), a w jakich niekoniecznie (np. do analizy on-site-u czy planowania link buildingu). Na końcu prelegent pokazał, w jaki sposób zaoszczędzić pieniądze dzięki sztucznej inteligencji (np. dzięki automatycznej publikacji artykułów).

Relacja z Festiwalu SEO - najszczęśliwsza uczestniczka konferencji

Kolejnym specjalistą, który wziął na tapet sztuczną inteligencję, był Grzegorz Świerk. Niewątpliwą atrakcją wystąpienia zatytułowanego „Hackathon AI: Szybkie i szalone projekty marketingowe dla e-commerce” było pojawienie się wirtualnej asystentki Ani, która opowiedziała publiczności, jak podchodzić do małych i dużych projektów opartych na AI.

Ostatnim prelegentem w bloku o AI był Paweł Więcko, z poznańskiej agencji Widoczni, który pojawił się na scenie z wystąpieniem pt. „AI w codziennej pracy specjalisty SEO – hit czy kit?”. Więcko zaprezentował zalety korzystania z asystenta AI w SEO, do których należą przede wszystkim: oszczędność czasu, zwiększenie efektywności i automatyzacja powtarzalnych czynności. Zapytał siedzących na sali, co jest ważniejsze w SEO – linki czy treść i odpowiedział, nieco przewrotnie, że klient. Aby osiągnąć sukces, niezbędne jest zrozumienie produktu, usługi oraz potrzeb biznesowych zleceniodawcy. Wszyscy się zgodzą, że Chat GPT zmienił całą branżę. Pewnych rzeczy prawdopodobnie już nigdy nie będziemy robić bez udziału sztucznej inteligencji. Więcko zauważył, że gdy dojdzie do wymiany pokoleniowej, z pewnością nieraz usłyszymy z ust nowych adeptów SEO pytanie: „Wy naprawdę robiliście to ręcznie?!”.

Chciałabym jednak, żeby zwieńczeniem sesji poświęconej sztucznej inteligencji były słowa, które wyciągnęliśmy z delantowskiego ciasteczka z wróżbą, czyli: „Pisz Chatem, redaguj człowiekiem”. Dlaczego, zapytacie, skoro AI daje tyle możliwości i zapewnia takie oszczędności? Tego mieliśmy się dowiedzieć dopiero po przerwie.

Sesja III

Gdy na scenie pojawił się Paweł „Zgred” Gontarek, nikt nie spodziewał się tego, co mieliśmy usłyszeć chwilę później. Wystąpienie pt. „Depresja seowca” było inne niż wszystkie. Prelegent dotknął trudnych tematów, jakimi są dziecięca depresja i samobójstwo. Na przykładzie osobistej historii, pokazał, jak ważna w naszej codziennej pracy jest odpowiedzialność za treści, które generujemy, zwłaszcza jeśli dotyczą takich tematów jak zdrowie. Warto pamiętać, że po drugiej stronie może być człowiek, który potrzebuje pomocy tu i teraz. Tworząc content, musimy założyć, że osoba, która będzie go czytać, nie dysponuje specjalistyczną wiedzą i nie zna terminologii branżowej. Za to znajduje się pod ogromną presją. Prelegent zwrócił uwagę na potrzebę lepszej optymalizacji webinarów i podcastów, które bardzo często są najlepszymi źródłami wiedzy, a dotarcie do nich jest utrudnione.

  • Zgodnie z prośbą prelegenta w tym miejscu zostawiamy adres strony i jednocześnie numer telefonu, pod którym można szukać pomocy w sprawach związanych ze zdrowiem psychicznym: 116111.pl.

Następnie na scenie pojawiła się Anna Zaborowska z Performance Media, z prezentacją pt. „Elementy tekstu budujące zaangażowanie. Konwersacyjność i ludzki język w dobie AI”. Zaborowska zwróciła uwagę na aspekt konwersacyjności contentu, o którym często wiele osób zapomina. Tekst powinien przypominać rozmowę z drugim człowiekiem i zawierać takie elementy jak pytania, bezpośrednie zwroty, a także zróżnicowany rytm i ton. Co to daje? Dzięki temu użytkownik zostaje „złowiony” – spędza więcej czasu na stronie, co przekłada się m.in. na wyższą konwersję. Prelegentka pokazała także, w jaki sposób można wykorzystać AI do tworzenia treści o wysokim stopniu konwersacyjności (pamiętając o tym, że w ich weryfikację musi być zawsze zaangażowany człowiek).

Ostatni na scenie pojawił się Damian Hliwa z krakowskiej agencji Delante, z prelekcją pt. „Wróżyć czy liczyć? Jak być wróżką data-driven – o przewidywalności wyników i estymowaniu”. Prelegent odpowiedział na pytanie, po co i kiedy robić estymacje. Zwrócił uwagę nie tylko na odpowiedzialność SEO-wca, ale także klienta w osiąganiu wyników. Nazwał estymację celem i drogowskazem. Odpowiedź na zawarte w tytule prezentacji pytanie brzmi oczywiście: liczyć (a wróżenie zostawić wróżkom i wróżom). Kluczem do sukcesu są dane oraz ich analiza. Ale uwaga!  Każdy SEO-wiec powinien mieć na uwadze ryzyko niedoszacowania, a także inne czynniki, takie jak sytuacja gospodarcza, geopolityczna i konkurencyjność.

Relacja z Festiwalu SEO 2023 - wróżby DelanteSerdecznie dziękujemy wróżowi Wojciechowi oraz jego asystentce za wróżbę dla SAMOSEO i gratulujemy świetnego pomysłu na stoisko.

Konferencja zakończyła się quizem wiedzy o SEO oraz nagrodzeniem najliczniej przybyłych firm. Jesteśmy dumni, że znaleźliśmy się w gronie wyróżnionych!

SAMOSEO wyróżnione podczas Festiwalu SEO 2023

Oczywiście nie ma Festiwalu SEO w Katowicach bez afterparty. Jak co roku bawiliśmy się w City Pub Katowice. Dziękujemy prelegentom, sponsorom i organizatorom za świetne wydarzenie, a platformie Whitepress® z okazji okrągłych urodzin życzymy kolejnych lat (i dekad!) na rynku.

Do zobaczenia za rok!

Do zobaczenia za rok w Katowicach na Festiwalu SEO 2024

Elżbieta Tomporowska
Autor wpisu

Elżbieta Tomporowska

Polonistka, korektorka, krytyczka literacka. W branży marketingu internetowego od 2016 roku. Wiedzę o języku i komunikacji wykorzystuje do tworzenia angażujących treści, a doświadczenie w agencji SEO do ich optymalizacji.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *