Co to jest konwersja - Definicja w słowniku SEOKonwersja w marketingu to wykonanie przez użytkownika określonej akcji, która realizuje założony przez nas cel. W praktyce konwersja zachodzi w momencie, gdy odbiorca wykona na stronie ważną czynność. Zależnie od wybranej strategii reklamowej mogą to być zupełnie różne działania – od prostego kliknięcia linku aż po dokonanie zakupu czy założenie konta.

Przykłady konwersji

Z uwagi na fakt, że konwersja to dość szerokie pojęcie (wykorzystywane nie tylko w marketingu, ale też w chemii czy psychologii), warto wyróżnić kilka podstawowych czynności, których można oczekiwać od internautów. Aby skłonić potencjalnego klienta czy użytkownika do konwersji, należy zadbać o właściwy przekaz marketingowy. Jeśli chodzi o same efekty, mogą to być m.in. różnorakie działania, które mają finalnie przełożyć się na korzyść dla firmy.

Działania, które mogą być przykładem konwersji:

  • złożenie zamówienia lub dokonanie zakupu – rodzaj konwersji, który przeważnie wiąże się z działalnością e-commerce;
  • wypełnienie formularza czy ankiety – czynność oczekiwana głównie przez firmy usługowe, które opierają swoją ofertę na kontakcie z klientem i indywidualnym dostosowaniu propozycji;
  • założenie konta – typ konwersji uwzględniany np. przez portale społecznościowe;
  • zapisanie się do newslettera lub pozostawienie innego kontaktu – konwersja, na którą można liczyć w przypadku kampanii opartych na nawiązaniu długoterminowej relacji z klientem.

Co więcej, konwersja może być zaliczana do różnych kategorii z uwagi na charakterystykę działań użytkownika. Najczęstszy podział uwzględnia konwersje mikro i makro. Pierwsze z nich to stosunkowo niewielkie, pojedyncze czynności – np. zapisanie się do newslettera, pobranie pliku czy po prostu kliknięcie reklamy. Konwersja makro wymaga z kolei większego zaangażowania: najczęstszym przykładem jest złożenie zamówienia na stronie czy też założenie konta.

Dlaczego konwersja jest istotna w marketingu?

Konwersja to nie tylko główny cel działań marketingowych, lecz także ważny element monitorowania efektywności kampanii. Określając kolejną czynność, której oczekujemy od klienta, możemy łatwiej weryfikować skuteczność wdrażanych rozwiązań. Aby osiągnąć jak najlepsze efekty na tym polu, warto skorzystać ze specjalistycznych narzędzi. Są to m.in. usługi oferowane przez Google – za pośrednictwem rozwiązań lidera rynku wyszukiwarek internetowych można np. monitorować efekty kampanii Google Ads czy liczbę wizyt na stronie. Jednocześnie śledzenie konwersji pozwala określić obszary, które wymagają dodatkowej pracy ze strony firmy czy właściciela strony. Jest to szczególnie widoczne w przypadku konwersji składających się z wielu etapów: jeśli np. klient wszedł na stronę i dodał produkt do koszyka, ale nie przeszedł do płatności, może to wskazywać na różne problemy z procesem składania zamówienia. W efekcie konwersja i monitorowanie konwersji stanowią podstawę kontrolowania i zarządzania skutecznością kampanii marketingowych.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *