Co to jest hreflang - definicja w słowniku SEOHreflang to jeden z atrybutów HTML zamieszczanych w sekcji <head>, a dokładniej wewnątrz tagu <link>. Wykorzystuje się go do informowania robotów wyszukiwarek o tym, że serwis posiada różne wersje językowe dla użytkowników z różnych regionów świata, co finalnie pozwala im lepiej zrozumieć strukturę strony.

Gdzie umieszcza się atrybut „hreflang”?

Informacja dotycząca języka strony może – i powinna – być zamieszczona w różnych miejscach w kodzie HTML. Wśród dostępnych sposobów znajdują się informacje w nagłówku HTTP, wpisy na temat języka w mapie strony i właśnie atrybut „hreflang”. Ten ostatni umieszcza się w tagu <link> w sekcji <head>, którego celem jest określenie zależności między obecną stroną lub podstroną a zewnętrznym dokumentem. W tym przypadku „zewnętrzną” zawartość stanowi wersja strony w innym języku.

Jak wygląda atrybut „hreflang”?

Poprawnie opisany tag <link> z atrybutem <hreflang> wygląda następująco:

<link rel=”alternate” hreflang=”kod-ISO” href=”docelowy-URL”>

Oto znaczenie kolejnych składowych:

  • rel=”alternate” – fragment ten opisuje rodzaj zależności między stronami. W tym przypadku jest to odniesienie do alternatywnej wersji witryny.
  • hreflang=”kod-ISO” – to miejsce na wpisanie kodu języka. Zawartość atrybutu musi być zgodna ze standardem ISO 639-1, który wskazuje dwuliterowe oznaczenia języków. Dla przykładu wersja polska to „pl”, z kolei angielska to „en”. W niektórych przypadkach konieczne będzie zastosowanie drugiej wartości odnoszącej się do lokalizacji (w formacie ISO 3166-1 alfa-2), na przykład: en-US. Wówczas aby wskazać  wersję językową dla mieszkańców Belgii mówiących różnymi językami, należy wskazać np.: (niemiecki dla użytkowników w Belgii): „de-be„, (niderlandzki dla użytkowników w Belgii): „nl-be
    Informacja dodatkowa: Zastosowanie parametru x-default jest opcjonalne, ale pozwala określić, która wersja językowa jest właściwa dla języków niewymienionych w atrybucie hreflang.
  • href=”docelowy-URL” – w tym miejscu umieszcza się adres strony w podanej wersji językowej, zgodny z kodem podanym jako wartość atrybutu hreflang.

Jak poprawnie dodać atrybut „hreflang” na stronie?

Przede wszystkim należy pamiętać, że :

  • strona powinna zawierać odnośniki z atrybutem hreflang do wszystkich wersji językowych, łącznie z aktualnym. Dodatkowo linki muszą prowadzić do tej samej podstrony, a nie np. na stronę główną (czyli jeśli jesteśmy na stronie /bluzki.html, hreflang musi wskazywać na odpowiednik tego adresu w innej wersji językowej, a nie na stronę główną serwisu w innej wersji językowej).
  • Adres URL musi mieć pełną formę – tj. wraz z określeniem protokołu „https://” (lub, obecnie coraz rzadziej, „http://”).
  • Nie ma ograniczeń co do lokalizacji innych wersji językowych – nic nie stoi na przeszkodzie, by znalazły się one nawet na zupełnie innej domenie. Wiele witryn stawia jednak na zamieszczenie ich w ramach tej samej domeny, by ułatwić zarządzanie tłumaczeniami.

Jak widać, przy dodawaniu atrybutu „hreflang” należy uważać na kilka istotnych kwestii, które mogą mieć ogromny wpływ na doświadczenia użytkowników. Jak zweryfikować, czy wartość atrybutu i URL są poprawne? Oprócz ręcznej analizy kodu HTML można także posiłkować się różnymi narzędziami – funkcje związane z atrybutem „hreflang” znajdziemy m.in. w Google Search Console czy Screaming frogu.

Źródło: https://developers.google.com/search/docs/specialty/international/localized-versions?hl=pl#methods-for-indicating-your-alternate-pages

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności