Co to jest Google Tag Manager – Definicja
Google Tag Manager (GTM), czyli menedżer tagów Google, to bezpłatne narzędzie, które umożliwia zarządzanie skryptami poprzez łatwe dodawanie fragmentów kodu do witryny lub aplikacji, na przykład kodu Google Analytics. Tagi i skrypty w GTM są używane głównie w celu monitorowania zachowań użytkowników, co przekłada się na możliwość śledzenia konwersji czy rejestrowania działań podejmowanych przez internautów.
Co to jest Google Tag Manager?
Narzędzie Google Tag Manager to usługa wprowadzona w 2023 roku, zaliczana do stale rozbudowywanego zestawu rozwiązań Google do analityki w marketingu online. Co ważne, jest on dostępny dla każdego posiadacza konta Google. Aby skorzystać z GTM, wystarczy zalogować się na swoje konto, a następnie przejść do narzędzia Tag Manager i wybrać stronę internetową, do której chcemy dodać tagi lub skrypty. Następnie w kodzie strony należy dodać segment z identyfikatorem GTM, który pozwoli zaimplementować wybraną funkcjonalność na witrynie.
Jakie możliwości oferuje Google Tag Manager?
Funkcjonalność narzędzia Google Tag Manager jest stale rozbudowywana i obejmuje zarówno gotowe skrypty od Google, jak i rozwiązania przygotowywane przez internautów (w galerii skryptów społeczności). Zależnie od potrzeb danej strony i kampanii marketingowej można wybrać tagi i skrypty związane z różnymi obszarami, takimi jak:
- analityka w ramach Google Analytics – np. zbieranie informacji o wyświetleniach strony czy czynnościach wykonywanych przez użytkowników;
- śledzenie konwersji w systemach PPC, takich jak Google Ads;
- zewnętrzne narzędzia – za pośrednictwem GTM można zaimplementować np. ankiety, różnorodne statystyki, a nawet komunikaty o cookies i prywatności.
Korzyści z zastosowania GTM
Google Tag Manager zapewnia bogatą funkcjonalność, która stanowi istotne wsparcie w prowadzeniu działań analitycznych i monitorowaniu kampanii marketingowych na stronie. Warto także zaznaczyć, że implementacja skryptów lub tagów przebiega bardzo szybko i w większości przypadków ogranicza się do kilku kliknięć w panelu GTM. Dzięki temu można znacznie ograniczyć ręcznie wykonywane zadania po stronie programistów i osób zajmujących się marketingiem. Co więcej, przy korzystaniu z GTM można przechowywać różne skrypty w jednym miejscu, co przekłada się na łatwiejsze zarządzanie. Mimo że Google Tag Manager to stosunkowo młode narzędzie, które zostało w pełni zaimplementowane przez Google dopiero w 2023 roku, już teraz jest wykorzystywane przez sporą część właścicieli stron. Wynika to właśnie z wielu korzyści i usprawnień, które wynikają z odpowiedniego użytkowania GTM.
Kontenery i strony w GTM
Warto także zaznaczyć, że Google Tag Manager pozwala na zarządzanie skryptami dla kilku stron internetowych z jednego miejsca. Najlepszym sposobem, by zachować porządek przy takiej konfiguracji, jest skorzystanie z funkcjonalności kontenerów. Są to wydzielone obszary robocze w ramach panelu GTM, które pozwalają odseparować poszczególne skrypty. Dzięki temu można utrzymać pełną wydajność zarządzania skryptami i łatwo podzielić informacje dotyczące poszczególnych witryn.
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.