Co to jest Brand Awareness - Definicja w Słowniku SEOBrand awareness, czyli świadomość na temat marki, to jedna z technik marketingowych wykorzystywanych przez firmy z różnych branż. Głównym założeniem jest w tym przypadku budowanie relacji z klientem poprzez kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i wywoływanie korzystnych skojarzeń z jej ofertą. Działania z tego zakresu mogą mieć istotny wpływ na długoterminowe wyniki działań marketingowych firmy.

Co składa się na brand awareness?

Budowanie świadomości marki i jej rozpoznawalności może obejmować różne elementy. Najczęściej marki są kojarzone z logo, nazwą i sloganami – są to zatem główne czynniki brane pod uwagę przy realizacji kampanii tego typu. Do tego dochodzi często także ogólna identyfikacja marki, na którą składają się również m.in. stosowane kolory czy styl przekazu. Co ważne, celem kampanii brand awareness nie jest samo zwiększenie sprzedaży, a poprawa rozpoznawalności i budowanie relacji. Może to jednak prowadzić do wzrostu zaufania ze strony klientów, co z kolei przekłada się na zwiększenie konwersji czy poprawę wyników sprzedażowych firmy. Aby osiągnąć sukces na tym polu, warto mieć na uwadze kluczowe koncepcje z zakresu brand awareness i zachować spójność pomiędzy wizerunkiem marki a oferowanymi usługami czy produktami.

Model 5A a brand awareness

Jedną z najważniejszych koncepcji związanych z brand awareness jest model 5A, czyli 5-awareness. W jego ramach wyróżnia się pięć głównych składników świadomości marki:

  • aware (świadomość) – klient wie o istnieniu marki lub produktu;
  • appeal (atrakcyjność) – pozytywna opinia klientów na temat marki;
  • ask (pytanie) – ciekawość klientów na temat marki, w szczególności zadawanie pytań związanych z produktami czy usługami;
  • act (działanie) – ogół decyzji podejmowanych przez klientów dzięki świadomości marki, np. wybór oferty danej firmy zamiast propozycji konkurencji;
  • advocate (poparcie) – chwalenie marki przez zadowolonych klientów, którzy w efekcie stają się jej „ambasadorami” i mogą samodzielnie wspierać jej działania marketingowe.

Kompletna strategia brand awareness bierze pod uwagę każdy z tych etapów, budując kompleksową ścieżkę procesu zakupowego z perspektywy klienta. Wszystkie z tych obszarów mają swoje znaczenie w kontekście brand awareness i wspólnie pozwalają tworzyć wizerunek marki, co ostatecznie powinno prowadzić do poprawy sprzedaży lub innych kluczowych wyników firmy.

Jak budować i monitorować brand awareness w sieci?

Podstawowym sposobem budowania świadomości marki jest prowadzenie kampanii marketingowych skupiających się właśnie na tym obszarze. Mogą one przyjmować różną formę – od działań SEO, przez materiały marketingowe, po techniki takie jak influencer marketing. Należy mieć na uwadze, że celem nie jest bezpośrednie zwiększenie sprzedaży, a poprawa relacji klientów z firmą. Aby monitorować działania tego typu, można m.in. sprawdzać liczbę wizyt na stronie czy ruch pozyskiwany z ogólnych fraz związanych z daną branżą. Można w tym celu także wykorzystać narzędzia Google, które uwzględniają specjalne wskaźniki takie jak Brand Impressions – jego celem jest monitorowanie wyświetleń haseł kojarzonych z daną marką.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *