Skuteczne pozycjonowanie - pozyskiwanie klientów dzięki SEO
SEO to jedna ze sprawdzonych strategii marketingowych, która pozwala zwiększać ruch na stronie, przy jednoczesnym budowaniu rozpoznawalności marki. Nie jest to jednak proste. Pozycjonowanie stron to złożony proces, który wymaga koordynacji działań prowadzonych na kilku płaszczyznach. Ich podstawą jest dobrze opracowana strategia. Jak pozyskiwać klientów przez SEO? I skąd masz wiedzieć, czy prowadzone działania są skuteczne?

Strategia SEO – podstawa skutecznego pozycjonowania

Chcesz skutecznie pozyskiwać klientów przez SEO? Najpierw warto zacząć od przygotowania strategii, która uwzględni potrzeby Twojego biznesu. Co jest istotne w tym kontekście i jak wyglądają poszczególne kroki? Może to wyglądać np. tak:

1) Określenie celów

  • Sprecyzowanie celów biznesowych – określ, co chcesz osiągnąć dzięki SEO. Czy chcesz zwiększyć ruch na stronie/konkretnej sekcji/produkcie, zwiększyć liczbę konwersji czy może poprawić świadomość marki? A może wszystko na raz?
  • Dobór KPI – sporządź listę metryk, które pozwolą Ci mierzyć skuteczność Twojej strategii SEO. Mogą to być np. pozycje w wyszukiwarce, ruch organiczny, wskaźnik konwersji itp.

2) Analiza aktualnej sytuacji

  • Audyt strony internetowej – skoro kampania SEO ma przyprowadzić nowych użytkowników, warto zatroszczyć się, aby mieli pozytywne odczucia – zarówno do samej strony jak i finalnie do marki. W związku z tym przeprowadź dokładny audyt swojej witryny, aby zidentyfikować jej mocne i słabe strony. Istotne jest zwłaszcza przeprowadzenie analizy technicznej. Należy sprawdzić takie elementy jak szybkość ładowania strony, responsywność (czy strona dostosowuje się do różnych urządzeń), błędy indeksowania oraz poprawność meta tagów i nagłówki HTML. Warto też ocenić treści, które znajdują się na stronie, a szczególnie ich jakość.
  • Analiza konkurencji – zbadaj działania Twoich głównych konkurentów w obszarze SEO. Skoncentruj się na ich strategiach w zakresie słów kluczowych, strukturze witryny i linkach zwrotnych.

3) Badanie słów kluczowych

  • Badanie popularności słów kluczowych – wykorzystaj narzędzia do badania słów kluczowych, aby znaleźć frazy, które wpisuje do wyszukiwarki Twoja docelowa grupa odbiorców.
  • Wybór odpowiednich fraz – wybierz słowa kluczowe, które są popularne i istotne dla Twojej branży.

4) Optymalizacja treści i struktury strony

  • Optymalizacja on-site – zadbaj o optymalizację wszystkich elementów na stronie internetowej, w tym nagłówków, treści, meta-opisów, URL-i, obrazków i linków wewnętrznych.
  • Tworzenie wartościowych treści – stwórz treści wysokiej jakości, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników. Pamiętaj o regularnym aktualizowaniu treści i dodawaniu nowych, atrakcyjnych dla odbiorców informacji. Pomyśl o profesjonalnej strategii contentowej, która będzie zarówno zwiększała ruch na stronie jak i budowała pozytywny wizerunek Twojej firmy.

5) Linkowanie i budowanie autorytetu witryny

  • Linkowanie wewnętrzne – stwórz spójną strukturę linków wewnętrznych, aby ułatwić nawigację użytkownikom i zapewnić wysoką wartość dla wyszukiwarek.
  • Budowanie linków zewnętrznych – działaj aktywnie na rzecz zdobywania wartościowych linków zewnętrznych od wiarygodnych stron internetowych związanych z Twoją branżą.

6) Analiza i optymalizacja

  • Regularna analiza wyników – regularnie monitoruj wyniki swojej strategii SEO, korzystając z narzędzi takich jak Google Analytics, Google Search Console, Semstorm, Ahrefs i inne.
  • Dostosowywanie strategii – na podstawie zebranych danych dostosowuj swoje działania i strategię SEO, aby zmaksymalizować jej skuteczność i osiągać zakładane cele.

Jak pozyskiwać klientów przez SEO?

Lejek zakupowy, znany również jako lejek sprzedażowy, obejmuje różne etapy, przez które potencjalny klient przechodzi, zanim dokona ostatecznego zakupu. Skuteczna strategia SEO powinna je uwzględnić. W taki sposób? Dostarczając treści oraz rozwiązań, które spełniają potrzeby klienta na każdym etapie jego podróży zakupowej. Jak to może wyglądać w praktyce?

Budowanie świadomości

Budowanie świadomości to kluczowy etap w procesie pozyskiwania klientów przez SEO. W tym momencie potencjalny klient staje się świadomy swoich potrzeb lub problemów i rozpoczyna poszukiwania rozwiązania. Jak SEO może wpłynąć na ten etap?

  • Zastosowanie odpowiednich słów kluczowych – poprzez analizę słów kluczowych związanych z daną branżą lub problematyką, można identyfikować frazy, których potencjalni klienci szukają w internecie. Dzięki temu stworzysz treści odpowiadające na konkretne pytania i potrzeby. Na przykład, jeśli firma oferuje usługi remontowe, warto skoncentrować się na słowach kluczowych typu „jak odnowić łazienkę”, „najlepsze farby do malowania ścian”, itp. Jak widzisz, w dużej mierze są to treści poradnikowe. Warto je rozwijać na blogu firmowym.
  • Tworzenie wartościowych treści – wartościowe treści są kluczowe dla budowania świadomości marki i pozyskiwania klientów przez SEO. Treści te powinny być informatywne, edukacyjne i pomocne dla potencjalnych klientów. Przykłady takich treści to poradniki, przewodniki, artykuły eksperckie, czy też instrukcje użytkowania produktów lub usług. Dzięki nim firma może wykazać się wiedzą i kompetencjami w danej dziedzinie, co buduje zaufanie i świadomość marki. Treści pisane warto wzbogacać o grafiki, infografiki, a także wideo.
  • Branżowe raporty eksperckie – tworząc unikatowe, eksperckie treści będziesz w stanie przyciągnąć uwagę zarówno branżowych mediów jak i klientów. Dla przykładu, na potrzeby SAMOSEO przeprowadziliśmy badanie ankietowe na grupie 1000 użytkowników, a w wyniku tego powstał raport „Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?„, który zainteresował takie media jak np.: antyweb.pl, innpoland.pl , portalspozywczy.pl czy android.com.pl. Tego typu publikacje są bardzo cenne w kontekście budowania świadomości marki oraz zwiększania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

Rys. Przykład infografiki wykorzystanej w branżowym raporcie eksperckim. Źrodło: samoseo.pl

Zachęta do skorzystania z oferty

Zachęta do skorzystania z oferty na etapie rozważań klienta jest kluczowa dla konwersji. W tym momencie potencjalny klient już poszukuje konkretnych informacji na temat produktów lub usług, które spełnią jego potrzeby.

Jak można skutecznie zachęcić klienta do skorzystania z oferty przez działania SEO?

  • Zastosowanie języka korzyści – etap rozważania wymaga przekonania użytkownika do zakupu, kluczowe jest więc zastosowanie języka korzyści w opisach na stronie. Treści powinny być zatem skoncentrowane na pokazywaniu klientowi korzyści, jakie otrzyma, decydując się na Twoją ofertę. Jednocześnie warto podkreślać unikalne cechy produktów lub usług, ich wartość dodaną oraz sposób, w jaki rozwiązują konkretne problemy lub spełniają potrzeby klienta.
  • Zastosowanie fraz kluczowych – analiza fraz kluczowych związanych z ofertą pozwala na skuteczne docieranie do potencjalnych klientów w momencie, gdy poszukują konkretnych produktów lub usług. Warto uwzględnić w treściach frazy związane z rodzajem produktu, jego cechami, zastosowaniem oraz problemami, które rozwiązują. Jak to wygląda w praktyce? Załóżmy, że prowadzisz kursy językowe online. W opisach na stronie uwzględnij więc frazy kluczowe typu „nauka angielskiego online”, „kursy angielskiego z certyfikatem”, czy te zawierające też korzyść, jak np. „szybka nauka angielskiego” itp.
  • Personalizacja treści – równie istotne jest dostosowanie treści i komunikacji do konkretnych potrzeb oraz oczekiwań potencjalnych klientów. Choć treść w SEO musi być przede wszystkim zoptymalizowana to duże znaczenie ma odpowiednie wychwycenie intencji.

Wsparcie w podjęciu decyzji zakupowej

W tym momencie klient jest już gotowy do zakupu i poszukuje ostatnich informacji oraz ułatwień w procesie zakupowym. Co ma więc szczególne znaczenie?

  • Zoptymalizowane opisy produktów – opisy produktów powinny być bogate w informacje, atrakcyjne wizualnie i zawierać kluczowe cechy oraz korzyści dla klienta. Dobrze zoptymalizowane opisy produktów pomagają klientowi lepiej zrozumieć ofertę oraz podejmować świadome decyzje zakupowe. Zawierają jednocześnie odpowiednio dobrane frazy kluczowe, dzięki czemu pomagają optymalizować na nie stronę internetową.
  • Łatwość obsługi strony – strona internetowa powinna być intuicyjna i łatwa w obsłudze, aby klient mógł szybko znaleźć potrzebne informacje oraz produkty. Ważne jest, aby menu było klarowne, a nawigacja po stronie przejrzysta, co pozwala klientowi szybko dotrzeć do poszukiwanych treści. Co więcej, istotne informacje, takie jak warunki dostawy i płatności, polityka zwrotów, dane kontaktowe czy opinie klientów, muszą być łatwo dostępne na stronie. To pozwoli klientowi na szybkie znalezienie odpowiedzi na pytania i podjęcie decyzji zakupowej.
  • Prosty proces zakupowy – proces zakupowy powinien być jak najprostszy i najbardziej intuicyjny dla klienta. Ważne jest eliminowanie zbędnych kroków oraz ograniczenie liczby pól do wypełnienia podczas składania zamówienia, co przyspieszy proces zakupowy i zmniejszy ryzyko porzucenia koszyka. Pamiętaj, że użytkownik w sieci jest niecierpliwy. Jeśli użytkownik czuje się zagubiony na stronie, to istnieje bardzo duża szansa, że zdecyduje się opuścić Twój sklep.

Jak mierzyć sukces pozycjonowania?

Skąd masz wiedzieć, czy podejmowane przez Ciebie działania SEO działają? Masz więcej klientów, a sprzedaż rośnie. Nie zawsze jest to jednak takie proste. Pozycjonowanie strony to działanie długotrwałe. Jego skuteczność możesz ocenić dopiero po kilku miesiącach systematycznych działań. Niemniej, istnieją określone wskaźniki efektywności SEO, które warto monitorować. Co się do nich zalicza?

  • Pozycje fraz kluczowych – monitoring pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania umożliwia śledzenie, jak dobrze witryna radzi sobie w kontekście konkurencyjności na rynku. Pozycje fraz kluczowych pozwalają również ocenić, czy stosowane działania SEO przynoszą oczekiwane rezultaty oraz czy strona internetowa jest odpowiednio widoczna dla potencjalnych klientów. Regularne monitorowanie pozycji fraz kluczowych pozwala szybko reagować na zmiany i dostosowywać strategię, co przekłada się na lepsze osiągnięcia w dziedzinie pozycjonowania.
  • Ruch organiczny – liczba kliknięć i przejść z wyników wyszukiwania to istotna metryka, ponieważ pokazuje, jak wielu użytkowników odnajduje witrynę poprzez organiczne wyniki wyszukiwania, co może być rezultatem odpowiednio zoptymalizowanej treści i struktury strony. Monitorowanie tego wskaźnika pozwala ocenić, jak skutecznie witryna odpowiada na zapytania użytkowników i jak dobrze jest widoczna w wynikach wyszukiwania.
  • Liczba konwersji – jeśli posiadasz jasno określone cele i poprawnie skonfigurowaną analitykę, skuteczność kampanii można mierzyć za pomocą choćby Google Analytics. Czy to pod kątem sprzedaży, liczby wypełnienia formularzy czy kliknięcia w konkretny link na stronie – to wszystko może być celem. Jeśli agencja skupia się na promocji wybranej sekcji/produktu/strony docelowej, warto mierzyć skuteczność tego typu działań.
  • Retencja użytkowników – analiza liczby użytkowników powracających na stronę, stanowi istotny wskaźnik skuteczności działań SEO. Wysoka retencja sugeruje, że użytkownicy są zadowoleni z treści i doświadczenia oferowanego przez stronę, co może być efektem odpowiednio dopasowanej strategii SEO. Monitorowanie tego wskaźnika pozwala zrozumieć, jak efektywnie witryna utrzymuje uwagę użytkowników oraz jak skutecznie przyciąga ich ponownie.
  • Czas spędzony na stronie – czas spędzony na stronie jest jednym z kluczowych wskaźników zaangażowania użytkownika. Dłuższy czas spędzony na stronie sugeruje, że użytkownik znalazł to, czego szukał, a treści, które znajdują się na witrynie, są dla niego interesujące. Jeśli zaś użytkownik wchodzi na stronę i zaraz ją porzuca, to sygnał, że strona jest nieintuicyjna bądź zawiera treści, które nie są dostosowane do potrzeb odbiorców.
  • Wzrost liczby backlinków – im większa liczba i lepsza jakość backlinków oraz domen referujących, tym większa szansa na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Backlinki są traktowane przez wyszukiwarki jako głosy zaufania dla danej strony internetowej, co sprawia, że są one uważane za istotny czynnik rankingowy. Dodatkowo, backlinki z wysokiej jakości stron mogą zwiększyć wiarygodność i autorytet strony, co przekłada się na jej lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania.
  • Liczba opinii w Google My Business – pozytywne recenzje od klientów mogą zwiększyć zaufanie potencjalnych klientów oraz poprawić reputację firmy w oczach wyszukiwarek. Im więcej pozytywnych opinii posiada firma w Google My Business, tym większa szansa na wyświetlenie się w tzw. lokalnym trójpacku oraz na atrakcyjniejsze pozycje w wynikach wyszukiwania lokalnego.
  • Liczba zaindeksowanych podstron – jeśli strona jest chaotyczna w swojej strukturze, nie posiada linkowania wewnętrznego lub występuje w niej wiele podstron o niskiej jakości (mało treści, duplikaty itd.), wyszukiwarki mogą mieć problem z jej indeksowaniem. Google wychodzi z założenia, że w indeksie powinny znaleźć się adresy dostarczające odpowiednią jakość dla użytkowników – jeśli zauważysz, że Twoje podstrony nie są indeksowane (a chciałbyś, aby były), być może zostały zaklasyfikowane jako niskiej jakości. Warto podjąć działania mające na celu zaindeksowanie jak największej ilości podstron (oczywiście takich, które chcesz indeksować), ponieważ przekłada się to na wzrosty widoczności i ruchu.

Monitorowanie tych wskaźników pozwala na ocenę skuteczności działań SEO i dostosowywanie strategii w celu osiągnięcia lepszych wyników. Istotne jest również ciągłe śledzenie trendów i zmian w algorytmach wyszukiwarek, aby utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jakie narzędzia wykorzystać do badania efektywność działań SEO?

Istnieje wiele narzędzi do oceny skuteczności pozycjonowania. Poniżej znajdziesz opis kilku z nich.

  1. Looker Studio – zaczynamy od narzędzia typowo analitycznego, które pomaga przygotowywać raporty wykorzystując przy tym dane z innych narzędzi, takich jak Google Search Console czy Google Analytics. Tak więc nie skorzystasz z niego jeśli nie korzystasz z usług innych narzędzi. Umieściliśmy je jednak na samej górze tego zestawienia ponieważ jeśli korzystasz z usług agencji SEO istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą dostarczać Ci raporty właśnie za pomocą LS.
  2. Google Search Console – bezpłatne narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia monitorowanie indeksacji strony internetowej, analizę wyświetleń i kliknięć w wynikach wyszukiwania oraz diagnozowanie problemów związanych z widocznością w Google. Google Search Console dostarcza również informacje na temat indeksacji strony, błędów i ostrzeżeń związanych z działaniami SEO.
  3. Ahrefs – kompleksowe narzędzie do badania linków zwrotnych, analizy konkurencji, monitorowania pozycji w wyszukiwarkach oraz analizy słów kluczowych. Ahrefs oferuje szeroki zakres funkcji, w tym śledzenie zmian w rankingu, analizę jakości linków zwrotnych oraz ocenę potencjalnych słów kluczowych.
  4. Semrush – Semrush jest równie wszechstronnym narzędziem SEO, które umożliwia analizę konkurencji, badanie słów kluczowych, monitorowanie pozycji w wyszukiwarkach, analizę linków zwrotnych oraz śledzenie trendów w ruchu organicznym. Narzędzie to oferuje również funkcje do audytu strony internetowej i optymalizacji treści.
  5. Google Analytics – bezpłatne narzędzie oferowane przez Google, które umożliwia śledzenie ruchu na stronie internetowej, analizę zachowań użytkowników, monitorowanie konwersji oraz ocenę skuteczności działań SEO. Poprawnie skonfigurowany Google Analytics zapewnia bogate raporty i statystyki, które pomagają zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z witryną.
  6. Brand24 – narzędzie przeznaczone do monitorowania mediów społecznościowych i Internetu, które umożliwia śledzenie wzmianek o marce, monitorowanie opinii klientów oraz analizę trendów w mediach społecznościowych. Brand24 pozwala na bieżąco reagować na komunikaty użytkowników i śledzić wizerunek marki w Internecie.

Jak skutecznie pozyskiwać klientów przez SEO? Podsumowanie

Skuteczne pozyskiwanie klientów przez SEO to proces wieloetapowy, który wymaga odpowiedniej strategii. Kluczowe jest podejmowanie różnorodnych działań, które angażują użytkowników i odpowiadają na ich potrzeby.

Odpowiadanie na pytania, udostępnianie przydatnych informacji i tworzenie wartościowych treści to klucz do budowania zaufania i lojalności klientów. Dlatego też umiejętny dobór i rozmieszczenie słów kluczowych powinno być zawsze połączone z troską o potrzeby użytkowników oraz dostarczaniem im treści, które są dla nich istotne i przydatne.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *