Internet to obecnie bardzo potężne źródło informacji, którego używamy niemalże na każdym kroku – poszukując informacji potrzebnych w pracy biurowej, szukając najbliższej restauracji siedząc w tramwaju lub oglądając filmik instruktażowy na smartfonie podczas składania rozkręconego laptopa. Jeśli czegoś potrzebujesz, nie zaglądasz do encyklopedii czy książki telefonicznej, tylko szukasz tego w Internecie. Duże możliwości tego narzędzia dostrzegają też przedsiębiorcy, ponieważ za jego pomocą mogą stosunkowo niewielkim kosztem dotrzeć do wielu potencjalnych klientów, a tym samym więcej zarobić. Jakie najważniejsze zalety dla przedsiębiorców ma prowadzenie kampanii marketingowych za pośrednictwem internetu? Jakie formy marketingu internetowego można wykorzystać do promocji biznesu? Przykładowe formy marketingu internetowego prezentuję w niniejszym tekście.

Pozycjonowanie stron

Tej formie marketingu internetowego poświęcę tym razem najmniej miejsca. Powód jest prosty – istotę pozycjonowania stron wyjaśniałem już w artykule „Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega?” i myślę, że nie ma powodu robić tego ponownie. Przejdę zatem do kolejnej, bardzo istotnej formy marketingu internetowego – reklam Adwords.

Jeśli jesteś zainteresowany prowadzeniem profesjonalnej kampanii SEO – zajrzyj tutaj!

Adwords – płatne reklamy w Google

W przypadku, gdy właściciel strony chce szybko osiągnąć efekty i nie może czekać kilku miesięcy na rezultaty pozycjonowania, powinien skorzystać z płatnych reklam Adwords. W odróżnieniu od działań SEO, kampania Adwords przynosi bardzo szybkie efekty, jednak każde wejście użytkownika poprzez reklamę generuje koszty. Płatne wyniki wyszukiwania widoczne są w wyszukiwarce w zależności od wpisanej frazy. Z reguły są to trzy pierwsze wyniki, odpowiednio oznaczone:

adwords1

W przypadku niektórych zapytań, płatne wyniki wyszukiwania wyświetlają się również z prawej strony, obok organicznych wyników wyszukiwania:

adwords2

Do korzyści płynących z systemu Google Adwords zalicza się:

  • wyświetlanie reklam osobom, które w przeszłości wykazywały chęć zakupu/obejrzenia danego produktu lub usługi,
  • wybór miejsc, w których będą wyświetlane reklamy – w jakich witrynach oraz w jakim obszarze geograficznym (określone według województwa, miasta lub dzielnicy),
  • możliwość kontroli wydatków – określając stawkę za koszt pojedynczego kliknięcia oraz budżet miesięczny/dzienny istnieje pewność, że kampania nie przekroczy założonej kwoty,
  • brak minimalnej kwoty w ramach kampanii,
  • dokładne raporty z prowadzonych kampanii – dzięki szczegółowym danym można określić ilu nowych klientów pozyskano dla firmy oraz skąd pochodzą.

Portale społecznościowe

Portale społecznościowe osiągnęły ogromną popularność i obecnie często postrzega się je nie tylko jako sposób na komunikację ze znajomymi ale także jako skuteczne narzędzie marketingowe. Swego rodzaju portale społecznościowe istniały już znacznie wcześniej lecz w innych, bardziej prymitywnych formach jak np.: czaty IRC czy grupy dyskusyjne. Jednak dostęp do tego typu komunikacji miało wówczas wąskie grono hobbystów Internetu.

Obecnie korzystanie z mediów społecznościowych jest nadzwyczaj proste, dzięki czemu wielu użytkowników Internetu ma do niech dostęp. Ogromną zaletą korzystania z tego typu mediów jest możliwość posiadania własnego, w pełni modyfikowalnego profilu, na którym można umieszczać informacje personalne, wszelkiego rodzaju linki do stron internetowych, grafiki, filmy i wiele innych. Użytkownicy portali społecznościowych mogą komunikować się między sobą, zakładać zamknięte grupy oraz tworzyć własne kręgi znajomych.

Wśród najpopularniejszych serwisów społecznościowych wykorzystywanych w marketingu internetowym wymienia się m.in.:

  • Facebook,
  • Twitter,
  • Youtube,
  • Pinterest,
  • LinkedIn,
  • Instagram

Mailing

Mailing to jedna z najstarszych form marketingu internetowego. Powstała już na początku lat dziewięćdziesiątych i do dzisiaj cieszy się dużą popularnością. Polega ona na rozsyłaniu maili z informacją marketingową do potencjalnych klientów (właścicieli kont pocztowych). Początkowo rozsyłano informacje do wszystkich posiadaczy kont mailowych, które były w bazie danych, dziś ta forma marketingu nieco ewoluowała i maile wysyła się do tych klientów, którzy z największym prawdopodobieństwem zainteresują się ich treścią. Obecnie maile są lepiej spersonalizowane i dostosowane do profilu potencjalnego klienta. Przykładowo reklamy podpasek nie są wysyłane do mężczyzn, a informacje z nowinkami technologicznymi nie docierają najczęściej do ludzi starszych. Dzięki temu sprawność tej formy marketingu jest dużo większa.

Mailing to forma marketingu internetowego polecana wszystkim przedsiębiorcom. Mogą tu odnieść sukces zarówno właściciele sklepów internetowych, którzy będą przesyłać swoim klientom i potencjalnym klientom najnowszą ofertę, jak i właściciele firm świadczących usługi dla biznesu.

Banery reklamowe

Od lat wiadomo, że wielu ludzi to wzrokowce. Kolorowe reklamy przyciągają ich uwagę i co za tym idzie, nakłaniają do odwiedzenia strony internetowej. Aby baner reklamowy przyciągnął uwagę potencjalnego klienta, musi być oryginalny. Najważniejsza jest czytelność i tak zwana chwytliwość. Jeśli baner szybko zyskuje popularność, na pewno przyczyni się do wzrostu oglądalności naszej strony internetowej.

Filmy reklamowe

Filmy reklamowe to jedna z nowszych form reklamy internetowej. Zyskały one na popularności w ostatnich latach, wraz ze wzrostem popularności serwisów internetowych, na które użytkownicy mogą wrzucać swoje filmy. Te, które cieszą się największą oglądalnością często poprzedzane są filmami reklamującymi produkty, które właśnie przeglądaliśmy w Internecie… Jak to się dzieje?

Za taki stan rzeczy odpowiadają pliki cookies – czyli takie, które monitorują naszą aktywność w Internecie, by lepiej dostosować treść wyszukiwanych reklam.

Banery reklamowe i filmy reklamowe to ciekawa forma marketingu internetowego dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą produktów i usług przeznaczonych dla klientów indywidualnych. Ciekawym filmem można wypromować nowy samochód, kamerę, telewizor czy zagraniczne wczasy. Atrakcyjna grafika lub interesujący film mogą przyciągnąć więcej klientów, niż ogłoszenie w gazecie lub ulotka, którą i tak każdy wyrzuci.

Marketing szeptany

Tak zwany buzz marketing polega na umieszczaniu informacji o produktach i usługach na forach internetowych. W wielu przypadkach są to informacje o produktach i usługach, które zachęcają do ich nabycia. Jest to dość trudna forma marketingu, ponieważ należy tak zaanonsować produkt, by wpis na forum był jednocześnie wiarygodny i przekazywał o nim pozytywne informacje.

Z tej formy marketingu mogą korzystać właściwie wszyscy przedsiębiorcy. Główną zaletą buzz marketingu są jego niskie koszty i możliwości osiągnięcia dużej skuteczności.

Marketing internetowy to dziś poważne narzędzie służące do budowania wizerunku firmy i produktów. W porównaniu do tradycyjnych form marketingu, ma on możliwość dotarcia do większej liczby klientów generując tym samym mniejsze koszty. Marketing internetowy to główny kanał promocji firmy zwłaszcza wśród młodych przedsiębiorców, którym zależy na jak najmniejszych kosztach działalności.

Programy partnerskie

Programy partnerskie definiuje się jako jedną z form współpracy pomiędzy firmą promującą produkty a jej partnerami wspomagającymi te działania. W ramach programu partnerskiego, strona promuje produkty firmy za co otrzymuje prowizję.

Schemat działania programów partnerskich jest następujący:

  • właściciel strony, na której będą emitowane reklamy rejestruje się na stronie konkretnego programu partnerskiego,
  • wszystkie wygenerowane dla niego banery i linki reklamowe posiadają specjalnie wygenerowany, indywidualny kod,
  • właściciel strony umieszcza na niej materiały reklamowe z wygenerowanym kodem,
  • wszyscy użytkownicy, którzy kliknęli w baner i wykonali konkretną akcję (np.: rejestracja lub zakup) generują dochód właściciela strony.

Podsumowanie

Nieustanny rozwój Internetu spowodował bardzo szybki rozwój różnych form marketingu internetowego. Każdy przedsiębiorca, który poważnie myśli o zaistnieniu w sieci musi zrozumieć, że do użytkowników można dotrzeć na różne sposoby a najlepiej połączyć je ze sobą aby mieć możliwość dotarcia do większej liczby użytkowników.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *