W dzisiejszym, scyfryzowanym świecie prowadzenie działań online jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu biznesowego. Jednym z kluczowych elementów, ułatwiających dotarcie do nowych klientów, jest pozycjonowanie stron internetowych, inaczej mówiąc SEO (Search Engine Optimization). To zestaw strategii i technik, mających na celu poprawę widoczności witryny w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Czy pozycjonowanie stron samemu jest możliwe? Tak, choć wymaga znajomości podstawowych narzędzi i zdobycia doświadczenia w branży. Sprawdź, od czego zacząć przygodę z SEO, aby od startu podążać właściwą drogą.

SEO – jak zacząć?

Każdy początkujący SEO-wiec powinien przede wszystkim zrozumieć podstawy SEO. Optymalizacja stron internetowych jest ściśle powiązana z algorytmami wyszukiwarek. Najważniejsze pojęcia, które powinniśmy opanować na początku swojej SEO-wej drogi to: słowa kluczowe, meta tagi, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a także optymalizacja treści.

Odpowiadając na pytanie „Jak zacząć SEO?”, nie chcemy skupiać się na omawianiu poszczególnych pojęć, tylko na praktycznym podejściu do nauki pozycjonowania oraz dać wskazówki, w jaki sposób czerpać wiedzę, jakich narzędzi użyć, po jakie kursy sięgnąć oraz co dodatkowo zrobić, aby zrozumieć podstawy SEO i stać się SEO-masterem w tej dziedzinie.

Jak się nauczyć pozycjonowania stron?

Zainwestuj w wiedzę

Na rynku istnieje wiele kursów i szkoleń oferujących wiedzę na temat SEO. Warto zwrócić uwagę na kurs SEO stworzony przez Grzegorza Strzelca, znanego w branży jako papa SEO, oraz kurs SEO Lexy stworzony przez Martę Gryszko. Istnieją również liczne platformy, takie jak Coursera, Udemy czy LinkedIn Learning, a także gotowe kursy prowadzone przez ekspertów w dziedzinie – np. learningseo.io. Rozpoczęcie nauki pozycjonowania stron samemu od solidnego kursu może znacząco przyspieszyć zdobywanie umiejętności, ale pamiętajmy, że wybierając szkolenie, trzeba zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale także opinie uczestników oraz zawartość programu, która powinna obejmować zarówno podstawowe, jak i zaawansowane zagadnienia. Uzupełnieniem tej wiedzy może być też udzielanie się na forach czy grupach dyskusyjnych o pozycjonowaniu. Jedną z najbardziej znanych grup na Facebooku jest SEO/SEM Polska.

Śledź blogi o marketingu internetowym, a będziesz na bieżąco z nowinkami ze świata SEO. Godnymi polecenia są:

  1. Sprawny marketing – internetowy portal poświęcony tematyce marketingu online.
  2. Blog Lexy Marty Gryszko – to nie tylko kurs, ale również liczne case study, które pozwolą Ci poznać taktyki pozycjonowania.
  3. Blog Szymona Słowika – Szymon jest specjalistą SEO z 10-letnim doświadczeniem, który dzieli się swoją wiedzą w sposób zrozumiały dla początkujących SEO-wców.
  4. Zgred.pl – to witryna, która należy do Pawła Gontarka, Eksperta SEO. Znajdziesz tam wiedzę m.in. z zakresu audytów SEO oraz rozwoju zawodowego w pozycjonowaniu.

Doświadczenie w branży

W nauce pozycjonowania stron samemu liczy się nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyka. Jeśli na poważnie myślisz o karierze w tej branży, zacznij od stażu lub praktyk w firmie specjalizującej się w optymalizacji stron internetowych. Pracując ze specjalistami, dostaniesz świeżą dawkę wiedzy i cenne wskazówki, które z pewnością zaowocują w przyszłości. Praca w agencji SEO to nie tylko optymalizacja treści, ale także analiza danych. W trakcie stażu lub praktyk nauczysz się podstaw pozycjonowania stron, jak śledzić wyniki, analizować ruch na stronie internetowej i wyciągać wnioski z danych. To doskonałe szkolenie umiejętności analitycznych, które przydadzą się w wielu innych dziedzinach. Osoby pracujące w agencji marketingowej SEO mogą zobaczyć konkretny wpływ swojej pracy na sukces firmy, co jest niezwykle satysfakcjonujące i motywujące. Warto również podkreślić, że to nie tylko inwestycja w przyszłość zawodową, ale także możliwość zdobycia cennego doświadczenia i umiejętności, które mogą otworzyć wiele drzwi w karierze zawodowej.

Osobiście uważam, że praktyka czyni mistrza, a wśród doświadczonych specjalistów mamy okazję zobaczyć, jak teoria przekłada się na praktykę.

Celebruj networking i wyjdź branży naprzeciw

Staże i praktyki to niejedyne sposoby, aby być bliżej środowiska SEO. Branżowe konferencje, wydarzenia czy festiwale to świetna okazja do skutecznego networkingu. W Polsce co roku odbywają się kluczowe imprezy dla naszej branży, które polecamy:

  1. Festiwal SEO – najstarsza, największa i najważniejsza konferencja branży SEO. Jeśli chcesz zobaczyć jak wyglądała edycja 2023 Festiwalu, odwiedź nasz tekst – SEO samo się nie zrobi (nawet z AI), czyli relacja z SEO Festiwalu 2023 w Katowicach
  2. Barcampy SEO by SEO Poland – coroczny cykl lokalnych barcampów, które odbywają się w każdym województwie w Polsce,
  3. Konferencja SEO Poland – jedna z największych konferencji SEO.

Jak nauczyć się pozycjonowania stron? Dobrą praktyką są konferencje branżowe - na zdjęciu Festiwal SEO 2023

Zdj. Festiwal SEO 2023 – Energię uczestnikom zapewniało SAMOSEO 💪

Nauka narzędzi SEO

Znajomość podstawowych narzędzi SEO przyda się na początku naszej zawodowej drogi. Choć niektóre z nich nie są skomplikowane, to bez dodatkowej dawki wiedzy, samemu ciężko będzie je opanować.

Zacznijmy więc od najbardziej przydatnych:

  • Google Search Console – to narzędzie stworzone w celu monitorowania witryny pod względem pozycji i ruchu na stronie. Dzięki niemu zyskujemy informację, w jaki sposób wyszukiwarka Google postrzega naszą witrynę. Jeśli chciałbyś zgłębić wiedzę na temat GSC, przydatny może okazać się kurs Sebastiana Heymanna,
  • Google Analytics – to popularne narzędzie do gromadzenia danych statystycznych ze stron www i oceny zachowań użytkowników, które zbiera informacje na temat osób odwiedzających daną witrynę.
  • Senuto – umożliwia monitorowanie pozycji poszczególnych podstron oraz zmian pozycji w czasie. Dzięki Senuto możesz analizować strony oraz słowa kluczowe na tle konkurencji. Narzędzie pozwala również na budowanie słów kluczowych typu long-tail na podstawie głównych fraz.
  • Ahrefs – narzędzie to dysponuje bogatym zestawem użytecznych informacji. Pozwala przeanalizować domenę pod względem URL Rating, DR (Domain Rating), linków zwrotnych, odsyłających domen, organicznych słów kluczowych, czy też szacowanego ruchu organicznego i wartości ruchu z wyszukiwarki (więcej na temat Ahrefsa pisaliśmy tutaj).
  • SEMrush – to platforma, która jest wykorzystywana przede wszystkim do analiz konkurencji, audytów witryn, śledzenia linków zwrotnych i kompleksowych analiz widoczności w internecie.
  • Yoast SEO – to jedna z najpopularniejszych wtyczek dostępnych dla WordPress’a, na którym opiera się większość stron www w Internecie. Jej popularność przekłada się na funkcjonalność, a to sprawia, że Yoast SEO uważana jest także za jedną z najlepszych wtyczek SEO dla stron internetowych. To proste w obsłudze narzędzie, które pomoże osiągnąć najlepsze pozycje w wyszukiwarkach i zadba o SEO strony internetowej.

Pozycjonowanie stron samemu

Jeśli już zdobędziemy podstawową wiedzę, warto przetestować ją w praktyce, np. zakładając bloga lub stronę. Najbardziej znanym i bezpłatnym CMS-em do tworzenia witryn i blogów jest WordPress. Jest to bardzo intuicyjny i łatwy w obsłudze system, który oferuje wiele funkcji i wtyczek, dzięki czemu możemy samemu pozycjonować stronę i praktykować nowo nabytą wiedzę o SEO metodą prób i błędów.

A teraz… działaj!

Jeśli poznałeś już przewodnik dla początkujących, nie pozostaje nic innego jak zrealizować go w praktyce. Pozycjonowanie stron samemu to umiejętność, którą rozwija się poprzez połączenie teorii, praktyki i efektywnego korzystania z narzędzi. Wybierając odpowiedni kurs, uczestnicząc w praktykach lub stażach czy też konferencjach, możesz osiągnąć sukces w dziedzinie SEO. Pamiętaj, że proces ten wymaga cierpliwości i zaangażowania, ponieważ algorytmy wyszukiwarek stale się zmieniają, a wyniki w postaci wzrostów pozycji również wymagają cierpliwości.

Dzięki zdobytej wiedzy i doświadczeniu będziesz w stanie skutecznie pozycjonować strony samemu i osiągnąć wysoką widoczność w wynikach wyszukiwania, przyciągając nowych użytkowników i rozwijając swoją działalność online.

Adelina Jańczak
Autor wpisu

Adelina Jańczak

Od 2013 r. związana z marketingiem. Ukończyła studia ze specjalizacją marketing i PR na wydziale zarządzania w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Swoje pierwsze kroki w branży stawiała pracując w Agencjach kreatywnych, PR-owych oraz Eventowych.

1 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności