Bez względu na to czy jesteś webmasterem, programistą czy po prostu właścicielem niewielkiej strony lub bloga, każda Twoja witryna powinna zostać zweryfikowana w Google Search Console. Dzięki dostępowi do tego darmowego narzędzia, uzyskasz szereg informacji, które pomogą Ci zidentyfikować ewentualne błędy występujące na stronie oraz na bieżąco monitorować jej sytuację. Przeglądając poszczególne sekcje, dowiesz się m.in. jak wyglądają statystyki odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania, ile linków zewnętrznych kieruje do Twojej strony, a także czy na stronę nie nałożono Ręcznych Działań Przeciwspamowych (filtr ręczny). Poniżej przygotowaliśmy interaktywny poradnik dla początkujących, który pomoże Ci zapoznać się ze wspomnianym narzędziem.

Do niedawna GSC nosiło nazwę Google Webmaster Tools, co wyraźnie sugerowało, że jest to narzędzie wspomagające pracę Webmasterów. Po latach doświadczeń, gigant z Moutain View uznał, że zmiana nazwy na Google Search Console wyraźnie zaznaczy, że narzędzie dostarcza szeregu przydatnych informacji nie tylko dla samych Webmasterów, ale także właścicieli małych witryn, nie posiadających większej wiedzy o tworzeniu stron internetowych.

1. Weryfikacja witryny w Google Search Console

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia pracy z GSC, jest dodanie i weryfikacja witryny. Po wejściu na stronę Google Search Console i zalogowaniu się, wciśnij przycisk „Dodaj witrynę”, podaj jej nazwę, a Twoim oczom ukażą się dostępne opcje weryfikacji:

  • Przesłanie pliku HTML – metoda zalecana przez Google, polegająca na pobraniu wygenerowanego przez Google pliku HTML, a następnie przesłanie go na nasz serwer,
  • Tag HTML – aby udowodnić, że jesteś właścicielem strony i posiadasz dostęp do plików źródłowych, dodaj metatag do sekcji <head> swojej strony głównej,
  • Dostawca nazwy domeny – logując się do swojego dostawcy domeny, dodaj rekordy DNS TXT lub CNAME,
  • Google Analytics – jeśli posiadasz zainstalowany kod śledzenia Google Analytics, narzędzie automatycznie wykryje go, weryfikując domenę. Niezbędne jest tutaj korzystanie z tego samego adresu e-mail, w ramach obu narzędzi,
  • Menedżer tagów Google – sposób bardzo podobny do weryfikacji za pomocą Google Analytics, wykorzystujący kontener menedżera tagów Google

2. Opis poszczególnych sekcji Google Search Console

Jak w każdym narzędziu, podstawą pracy w GSC jest znajomość jego poszczególnych sekcji. W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jego funkcjonalności, posługując się interaktywnym poradnikiem. Jednak jest on jedynie uzupełnieniem całości, a szczegółowe opisy dotyczące poszczególnych sekcji znajdują się w dalszej części artykułu.

2.1 Panel

Panel jest pierwszym widokiem jaki pojawi się naszym oczom podczas pracy z Google Search Console. Widok ten zawiera – z pozoru dość ubogi – zestaw danych, który, w skrócie dostarcza nam kluczowych informacji o aktualnej sytuacji strony. Kliknięcie w nagłówki poszczególnych elementów, przeniesie nas do konkretnych sekcji, posiadających pełny zestaw danych. Sam panel dostarcza nam danych „w pigułce”, które w sprawny sposób określą aktualny stan witryny:

  • Przegląd najnowszych wiadomości wysłanych przez GSC, dotyczących problemów lub innych ważnych aspektów funkcjonowania witryny,
  • Błędy indeksowania – uproszczony zestaw informacji zawartych w sekcji „Indeksowanie > Błędy indeksowania”. Dzięki niemu dowiesz się czy nie posiadasz błędów DNS, serwera lub pliku robots.txt. Drugą częścią tego okna są „błędy URL-i”, które poinformują Cię m.in. o liczbie błędów 404 czy liczbie błędów serwera,
  • Analityka wyszukiwania – wykres prezentujący liczbę kliknięć z organicznych wyników wyszukiwania, w okresie ostatniego miesiąca,
  • Mapy witryny – gdy posiadasz dodaną mapę/mapy witryny, dowiesz się jaka część ze zgłoszonych w niej adresów URL, została zaindeksowana w Google,

2.2 Wiadomości

Lista wszystkich wiadomości wysłanych automatycznie przez GSC lub jego moderatorów. Wysyłane są one również na adres e-mail właściciela strony, dzięki czemu, bez wchodzenia do narzędzia, zostaniesz natychmiast poinformowany o błędach pojawiających się na stronie.

Oprócz informowania nas o błędach mogących mieć negatywny wpływ na stronę, Google stara się wysyłać niewielkie „poradniki”, informujące w jaki sposób możesz poprawić jakość witryny.

2.3 Stan w wyszukiwarce

Sekcja przedstawiająca sytuację strony w wyszukiwarce jest na tyle istotna, że pracownicy Google postanowili stworzyć niewielki poradnik (aktywuje się go poprzez kliknięcie przycisku „i”, znajdującego się obok zakładki), przybliżający poszczególne elementy widoczne w wynikach wyszukiwania:


Google Search Console stan w wyszukiwarce

Google – podobnie jak samoseo – w tym przypadku zdecydowało się na stworzenie interaktywnego poradnika, dzięki czemu, po kliknięciu w poszczególne elementy, wyświetlą Ci się informacje dotyczące ich charakterystyki oraz możliwości optymalizacji przy pomocy Google Search Console.

W omawianej sekcji, znajdziesz cały zestaw opcji i  informacji dotyczący sposobu wyświetlania się Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Dzięki wykorzystaniu wiedzy zawartej w tej części GSC, będziesz w stanie m.in. odpowiednio oznaczyć poszczególne elementy występujące na stronie i pozwolić robotom Google na ich lepszą interpretację.

2.3.1 Dane strukturalne

Dane strukturalne pozwalają na lepszą interpretację elementów umieszczonych na stronie przez roboty wyszukiwarek. Dzięki odpowiedniemu oznaczeniu poszczególnych części kodu, będziemy w stanie wzbogacić wyniki wyszukiwania prezentowane dla naszej witryny, np.: o ocenę produktu (gwiazdki), widoczne na grafice w poprzednim punkcie.
Informacje zawarte w omawianym widoku przydadzą się przede wszystkim stronom, które wykorzystują znaczniki mikrodanych, np.: schema.org. Jeśli kod strony posiada elementy oznaczone znacznikami mikrodanych, wówczas GSC dostarczy nam informacji o wszystkich tego typu znacznikach znalezionych przez roboty Google oraz o ewentualnych błędach związanych z ich nieprawidłowym wdrożeniem.

dane strukturalne wykresW górnej części widoku, znajduje się wykres prezentujący liczbę wszystkich elementów znalezionych w witrynie (niebieska linia) oraz elementy z błędami (czerwona linia). Pod wykresem znajdują się szczegółowe informacje dotyczące wszystkich elementów, z uwzględnieniem typu oraz źródła danych. Klikając w poszczególne elementy, mamy możliwość podejrzenia podstron, na których znajdują się wskazane znaczniki.

Osoba, która nie posiada wiedzy na temat tworzenia stron internetowych, niestety nie będzie w stanie wykorzystać tych informacji. Analiza danych zawartych w tej sekcji wymaga bowiem znajomości języka HTML oraz wiedzy o wdrażaniu znaczników mikrodanych. Pomocne w tym miejscu może okazać się narzędzie Structured Data Testing Tool, usprawniające znalezienie błędów związanych z danymi strukturalnymi.

2.3.2 Karty rozszerzone

Karty rozszerzone (rich cards) wyświetlają się w wynikach wyszukiwania jako tzw. „karuzela”, z możliwością przewijania na boki. Rozwiązanie to zostało wdrożone stosunkowo niedawno, umożliwiając jeszcze większe przyciągnięcie uwagi internauty, niż przy pomocy rich snippets.

rich cards ewolucja

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2016/05/introducing-rich-cards.html

Widok „Karty rozszerzone” w GSC, prezentuje wszystkie dane na temat wdrożonych rich cards z uwzględnieniem kart nieprawidłowych, poprawnych i tych do uzupełnienia.

karty rozszerzone wykres
Źródło: webmasters.googleblog.com

2.3.3 Marker danych

Marker danych to przydatne narzędzie, które w bardzo prosty sposób umożliwi Ci oznaczenie poszczególnych elementów na stronie, bez konieczności posiadania wiedzy o języku HTML czy danych strukturalnych.

marker danych Google search console

W oknie widocznym powyżej, należy podać adres strony oraz jaki typ danych  ona przedstawia (w tym przypadku – artykuły). Jeśli na stronie posiadamy większą liczbę artykułów, wystarczy oznaczyć jeden z nich, a w kolejnych etapach pracy, po stworzeniu odpowiedniego zestawu stron, będziemy mieli możliwość zaimplementowania takich samych zmian do wszystkich artykułów.

Google Search Console marker danych - oznaczanie elementów

Praca z narzędziem jest bardzo prosta i ogranicza się do oznaczania elementów myszką, oraz określaniu typu danych. Wszystkie oznaczone elementy, znajdują się w kolumnie po prawej stronie.

Po zakończeniu oznaczania elementów, zmiany możemy przypisać do całego zestawu stron

marker danych zestaw stron

Na powyższym przykładzie podstrony nie zostały dobrane zbyt precyzyjnie i oprócz artykułów znalazły się tutaj również inne typy stron. W takim przypadku, możemy zdefiniować własny zestaw stron klikając „niestandardowy” i wpisując adres według swojego schematu.

2.3.4 Udoskonalenia HTML

W tej sekcji gromadzone są dane o błędach związanych z meta znacznikami oraz treściami, które mają problem z zaindeksowaniem w zasobach Google. Dzięki analizie tej części GSC, otrzymasz wiedzę na temat duplikacji występującej w obrębie witryny oraz problemami związanymi z brakiem indeksacji pożądanych treści.

udoskonalenia html google search console

Jeśli jakiś z elementów posiada błędy, wówczas przybiera on formę aktywnego odnośnika, który przenosi użytkownika do listy podstron, na których znaleziono błędy. Widok został podzielony na trzy grupy:

 

Metaopis
  • Podwójne meta-opisy: występowanie tego samego meta-opisu na wielu podstronach,
  • Długie meta-opisy: opisy zawierające zbyt dużo znaków, są ucinane i nie w pełni widoczne w wynikach wyszukiwania. Aktualnie meta-opisy wyświetlają się w dwóch lub trzech liniach tekstu:

wyniki wyszukiwania google trzy linie

Jeśli wynik wyszukiwania posiada dwie linie tekstu, wówczas zalecana liczba to 150-160 znaków, natomiast w przypadku trzech linii, liczba ta wynosi ok. 278 znaków.

  • Krótkie meta-opisy: zbyt krótkie meta-opisy nie wykorzystują swojego potencjału i nie przekazują internautom pełni informacji, którą mogliby otrzymać, w przypadku wykorzystania większości znaków przewidzianych na meta opisy

 

Tag title
  • Brak tagów tytułowych – brak tagów title, umieszczanych w kodzie strony (np.: <title>Interaktywny przewodnik po Google Search Console | SAMOSEO</title>)
  • Podwójne tagi tytułowe – prezentuje listę podstron zawierających takie same tagi title, co może świadczyć o występowaniu duplikacji treści. Warto zoptymalizować ten element tak, aby każda z podstron zawierała indywidualny tag tytułowy,
  • Długie tagi tytułowe – aktualnie tag tytułowy prezentowany w wynikach wyszukiwania to pole o długości 600px, w którym (w zależności od użytych liter) mieści się ok. 70 znaków,
  • Krótkie tagi tytułowe
  • Nieinformacyjne tagi tytułowe  lista podstron zawierających tagi tytułowe niezwiązane z ich zawartością, które mogłoby wprowadzić użytkownika w błąd
Zawartość niemożliwa do zaindeksowania

W tej części prezentowane są problemy związane z niemożnością zaindeksowania zawartości strony, takiej jak niektóre pliki multimedialne, pliki wideo lub grafiki.

2.3.5 Linki do podstron

Linki do podstron tworzą w wynikach wyszukiwania swoiste menu, które może ułatwić nawigację po witrynie już z poziomu wyszukiwarki. Pojawiają się głównie dla zapytań związanych z marką:

linki do podstron wyniki wyszukiwania

Odnośniki te, generowane są automatycznie i nie mamy na to większego wpływu. Jeśli chcemy aby Google z biegiem czasu zaczęło je wyświetlać, musimy zadbać aby na stronie pojawiły się odpowiednie elementy nawigacyjne, jasno wskazujące najważniejsze sekcje witryny. Dzięki tej części GSC, możemy zdegradować linki, których nie chcemy wyświetlać w opisywanym elemencie wyników wyszukiwania.

2.3.6 Przyspieszone strony mobilne AMP

Przyspieszone strony mobilne (Accelerated Mobile Pages, AMP) to standard opracowany w ramach ogólnodostępnej inicjatywy umożliwiający tworzenie stron internetowych, które się poprawnie wyświetlają na urządzeniach mobilnych i szybko się wczytują, nawet w przypadku powolnych sieci.

Jeśli posiadamy wdrożony standard AMP, wówczas w tej zakładce uzyskamy szereg informacji o błędach związanych z jego implementacją.

2.4 Ruch związany z wyszukiwaniem

Bardzo przydatna sekcja, posiadająca szereg informacji wspomagających codzienną analizę i monitoring strony. Dzięki danym zawartym w tej części GSC dowiesz się m.in. jakie strony linkują do Twojego serwisu oraz w jaki sposób użytkownicy trafiają na Twoją stronę z organicznych wyników wyszukiwania. Trudno wyobrazić sobie codzienną pracę nad stroną, bez wspomagania się tymi informacjami.

2.4.1 Analityka wyszukiwania

Statystyki zawarte w tej sekcji GSC to potężne źródło informacji wspomagające codzienny monitoring strony. Ciężko wyobrazić sobie pracę specjalisty SEO bez zaglądania do Analityki wyszukiwania i analizy aktualnej widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Znajdują się tutaj dane dotyczące liczby wyświetleń, kliknięć, śr. pozycji strony oraz współczynnika CTR, dzięki którym łatwiej podjąć decyzje dotyczące strategii SEO.

analityka wyszukiwania google search console

Przydatną funkcją jest możliwość filtrowania wyników, dzięki czemu możemy uzyskać szereg użytecznych informacji. Ponadto istnieje możliwość przejścia do interesującej nas frazy, strony docelowej, kraju itd. (w zależności od zaznaczonej opcji filtrowania) uzyskując dane dotyczące konkretnej opcji.

2.4.2 Linki do Twojej witryny

Pozyskiwanie odnośników zewnętrznych to w dalszym ciągu bardzo ważny element pozycjonowania stron. Bez bieżącej analizy linków ciężko o prowadzenie działań, które zminimalizują ryzyko otrzymania kary za nienaturalny profil linków. Niestety w GSC nie poznamy pełnej sytuacji strony, ponieważ Google dostarcza nam jedynie część informacji, a do tego ze znacznym opóźnieniem. W tej sytuacji, pożądane staje się korzystanie z rozwiązań dostarczanych przez inne firmy (Ahrefs, Majestic), zwłaszcza w przypadku, gdy potrzebujemy poznać jak największą liczbę odnośników kierujących do naszej strony (m.in. podczas próby wyjścia z filtra ręcznego).

Widok dzieli się na trzy części:

  • Źródła największej ilości linków – jakie strony linkują do Twojej witryny,
  • Treść najczęściej wskazywana przez linki – lista podstron posiadających największą liczbę odnośników zewnętrznych,
  • Jak wyglądają linki do Twoich danych – anchor text najcześciej używany w odnośnikach zewnętrznych,

2.4.3 Linki wewnętrzne

Dzięki temu widokowi możemy uzyskać informacje dotyczące struktury serwisu oraz powiązań występujących w obrębie domeny. Analizując dane znajdujące się w tej sekcji, dowiesz się, które podstrony są najczęściej wskazywane w linkach występujących na stronie.

linki wewnętrzne

Oczywiście – tak jak w pozostałych sekcjach – istnieje możliwość eksportu danych do Excela lub dokumentów Google, dzięki czemu analiza będzie jeszcze prostsza.

2.4.4. Ręczne działania

Sekcja przedstawiająca kary nałożone przez pracowników Google z powodu nie przestrzegania wskazówek dla webmasterów. Następstwem nałożenia działań ręcznych na stronę są spadki pozycji, które mogą dotyczyć całego serwisu lub wyłącznie jego konkretnej sekcji.

Najczęściej działania ręczne nakładane są z powodu nienaturalnych odnośników zewnętrznych prowadzących do strony. W takim przypadku niezbędne jest przeprowadzenie czyszczenia profilu linków (również przy pomocy Disavow Tool), a także zgłoszenie prośby o usunięcie kary.

Oprócz powiadomień o nienaturalnych odnośnikach, kary Google nakładane są m.in. za:

  • Witryna zaatakowana przez hakerów – czasami osoba zarządzająca stroną nawet nie zorientuje się, że strona została zaatakowana przez hakerów. Następstwa takich ataków mogą być bardzo różne i dotkliwe w konsekwencjach. Zaleca się wykonywanie dość częstych kopii zapasowych oraz stosowanie rozwiązań, które utrudnią hakerom złamanie zabezpieczeń,
  • Strona zwierająca niewiele lub nieoryginalne treści – kopiowanie lub automatyczne generowanie treści nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli w obrębie witryny występuje wiele podstron z treściami wątpliwej jakości, wówczas dość mocno narażona jest ona na filtr ręczny,
  • Spam tworzony przez użytkowników – jeśli w obrębie witryny istnieje miejsce, w którym użytkownicy mogą generować znaczne ilości treści (np.: forum), bez odpowiedniej moderacji, strona narażona jest na tworzenie spamu przez różnego rodzaju automaty,
  • Ukryty tekst i linki – ukrywanie treści oraz linków w kodzie strony od dawna jest wyraźnie zabronione przez Google. Wszystkie treści powinny być widoczne dla użytkowników, a ich ukrywanie (np. czcionka w kolorze tła lub o prawie niewidocznej wielkości) może okazać się zgubne w skutkach,
  • Wiele innych
Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności