Podczas prowadzenia działań SEO często spotykam się z koniecznością wyjaśnienia Klientowi jak ważna jest kwestia poprawnie zbudowanej strony oraz optymalizacja jej pod frazy kluczowe. Aby ułatwić to zadanie postanowiłem przeprowadzić test, który wskaże różnice w widoczności stron, na których prowadzono różne działania SEO – na stronie jak i poza nią.

W teście chciałem wykazać różnice występujące w widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google (wyniki organiczne) wynikające z prowadzenia poszczególnych działań określanych mianem Search Engine Optimization(SEO), tj. optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz linkowania zewnętrznego – pozyskiwania odnośników zewnętrznych z różnych źródeł, tj. fora internetowe, blogi, artykuły, katalogi internetowe itp.

Tworzenie stron internetowych na potrzeby badania

Na potrzeby badania zostały stworzone trzy strony internetowe, które prowadzone były według schematu:

  • http://manager24h.pl – strona ma imitować prostą stronę zoptymalizowaną pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz z prowadzonymi działaniami z zakresu link builiding. Treści na wszystkich stronach zostały umieszczone na początku prowadzonych działań i nie są aktualizowane – tak jak w większości przypadków prostych stron „wizytówek”,
  • http://informacje-na-biezaco.pl – strona zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych, bez prowadzenia linkowania zewnętrznego,
  • http://manager-info.pl – strona bez optymalizacji z równoczesnym prowadzeniem linkowania zewnętrznego. Strona ma w jak największym stopniu przypominać prostą stronę stworzoną przez niedoświadczonego webmastera, który stworzył ją na darmowym szablonie i niezbyt wiele w nim zmienił. Strona posiada podstawowe elementy takie jak np.: menu górne i obrazki ale nie posiada dokładniejszej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Aby wyniki badań były jak najbardziej wiarygodne, zbudowałem strony według kilku zasad:

  • każda z domen została zarejestrowana w tym samym dniu,
  • ich zawartość obsługiwana była przy wykorzystaniu tego samego systemu Content Management System (CMS),
  • każda ze stron zawierała niemalże identyczną ilość unikalnej treści (nasycenie treści frazami kluczowymi zależna od tego czy strona z założenia miała być zoptymalizowana czy nie),
  • strony zawierały identyczną ilość podstron docelowych (pięć), na które frazy kierowane były w ten sam sposób:
    1. strona główna: motywowanie pracowników, jak motywować pracowników,
    2. dedykowana podstrona: motywacja do pracy,
    3. kolejne dwie podstorny (identyczna tematyka na każdej z podstron)
  • strony posiadały szablon tej samej firmy – wszystkie były proste i bardzo podobne do siebie pod względem technicznym,

Obecnie wszystkie strony są już nieaktywne.

Wybór słów kluczowych do testu

Pierwszym etapem działań był wybór odpowiednich fraz kluczowych. Aby test miał sens, frazy musiał posiadać odpowiednią liczbę wyszukań, dlatego wybrałem trzy:

frazykluczowetest

Tak jak wspomniałem powyżej, na stronę główną kierowane były dwie z fraz, w tym jedna główna – posiadająca 1600 wyszukań.

Działania prowadzone w ramach testu

Aby zrealizować założenia, strony musiały być prowadzone według ściśle określonego schematu. Lista poszczególnych działań prowadzonych w ramach optymalizacji stron oraz pozyskiwania odnośników zewnętrznych wyglądała następująco:

Strony zoptymalizowane – manager24.pl oraz informacje-na-biezaco.pl

Obie strony zostały stworzone w sposób, który imituje stworzenie prostej strony „wizytówki” zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Najważniejsze elementy optymalizacyjne zostały wdrożone na stronę a treści zostały nasycone frazami kluczowymi.

Strony posiadały odpowiednio wprowadzone elementy takie jak:

  • plik robots.txt,
  • plik mapy witryny,
  • odpowiednią strukturę adresów URL,
  • odpowiednią strukturę nagłówków H1-H3,
  • przekierowania typu 301,
  • szybkość ładowania się strony na poziomie 70-80 punktów w Google Speed Insights,
  • uzupełnione atrybuty alt obrazków,
  • odpowiednie metatagi title,
  • nasycenie treści frazami kluczowymi,
  • unikalną treść

Strona niezoptymalizowana – manager-info.pl

Strona imituje stronę zrobioną przez webmastera, który nie zadbał o elementy optymalizacji strony. Występuje tutaj wiele elementów automatycznie wygenerowanych przez system CMS jak np.: nieprzyjazne adresy URL, menu górne itp. Strona posiada:

  • nieoptymalne metatagi title,
  • zbyt długi czas ładowania się strony,
  • brak atrybutów alt obrazków,
  • nieprzyjazne adresy URL,
  • brak odpowiedniej struktury nagłówków,
  • brak odpowiedniego nasycenia treści frazami kluczowymi
  • treść skopiowaną z innej strony, zgodnie z warunkami licencyjnymi,
  • brak pliku mapy witryny,
  • brak przekierowań typu 301 (np.: z wersji strony z „www” na wersję bez „www” w adresie),

Działania link buidling – pozyskiwanie odnośników zewnętrznych

Działania link building dla strony manager24h.pl oraz managero-info.pl prowadzone były na forach internetowych oraz poprzez platformę whitepress.pl (po 1 artykule na stronie yp.pl). Odnośniki zewnętrzne umieszczane dla obu stron dodawane były w tym samym czasie i na tych samych forach tak, aby profile linków stron manager24h.pl oraz manager-info.pl były jak najbardziej do siebie podobne.

Dla obu stron umieszczonych zostało 66 odnośników zewnętrznych. W ich skład weszło:

  • 27 wpisów tematycznych na forach internetowych,
  • 29 odnośników w stopkach/sygnaturach na forach internetowych,
  • 10 odnośników ze stron profilowych na stronach internetowych – forach internetowych, portalach społecznościowych itp.
  • 1 artykuł w ramach seo content marketingu,

Wyniki testu

Sprawdzanie pozycji fraz kluczowych odbyło się w terminie 09.05.2015 – 07.09.2015.

1) manager24h.pl – optymalizacja i link building

Strona manager24h.pl osiągnęła najlepsze wyniki pozycjonowanych fraz kluczowych. W dniu 2015-09-07 pozycje dla fraz wyglądały następująco:

  • Jak motywować pracowników – 15 pozycja
  • Motywacja do pracy – 20 pozycja
  • Motywowanie pracowników – 11 pozycja

Warto zauważyć, że manager24h.pl jako jedyna strona uzyskała wynik TOP10 dla jednej z fraz. „Motywowanie pracowników” znalazło się w TOP10 przez łącznie 8 dni

manager24hwyniki

Biorąc pod uwagę wyniki z SEMSTORMa (ogólna widoczność strony – liczba fraz w TOP50 wyników wyszukiwania), domena manager24h.pl osiągnęła zdecydowanie najlepsze wyniki:

manager24semstorm

W lipcu łączna liczba fraz widocznych w TOP50 organicznych wyników wyszukiwania wyniosłą 31 fraz. W sierpniu liczba ta zmalała do 19 fraz

manager24semstorm2

2) manager-info.pl – jedynie działania link buidling

Dla strony manager-info.pl jedyną fraza, która uzyskiwała pozycje w TOP100 organicznych wyników wyszukiwani była „motywacja do pracy”.

manager-infowyniki

Wyniki z SEMSTORMa odnoszące się do łącznej liczby fraz w TOp50 wyników wyszukiwania przedstawiają jasno, że strona manager-info.pl osiągnęła o wiele gorsze wyniki niż manager24h.pl a pierwsze wyniki działań były widoczne dopiero w sierpniu.

managerinfosemstorm

Liczba fraz w TOP50 wyniosła 3 frazy i był to pierwszy wynik zanotowany przez SEMSTORM. W lipcu strona nie osiągnęła żadnych pozycji w TOP50 (w okresie odczytu danych przez narzędzie SEMSTORM).

managerinfosemstorm2

3) informacje-na-biezaco.pl – strona zoptymalizowana bez działań link building

Trzy wybrane frazy kluczowe umieszczone na tej stronie nie uzyskały pozycji w TOP100 organicznych wyników wyszukiwania w całym okresie prowadzonego badania. Jedynym pozytywnym elementem było pojawienie się jednej frazy w TOP50, wskazanej w SEMSTORMie:

333

Podsumowanie

Strona manager24h.pl, na której prowadzone były obie ścieżki działań osiągnęła zdecydowanie najlepsze efekty notując przez kilka dni pozycje w TOP10 organicznych wyników wyszukiwania. Narzędzie SEMSTORM w lipcu zanotowało aż 31 fraz kluczowych, które były widoczne w TOP50 organicznych wyników wyszukiwania.

Drugą stroną, która osiągnęła jakiekolwiek efekty to manager-info.pl, na której prowadzono jedynie działania związane z pozyskiwaniem odnośników zewnętrznych. Optymalizacja strony była bardzo niedokładna, ograniczona jedynie do podstawowych elementów, które automatycznie optymalizuje system CMS. Według narzędzia SEMSTORM jedynie trzy frazy znalazły się w TOP50 organicznych wyników wyszukiwania lecz tylko jedna z nich była pozycjonowana w ramach badania („motywacja do pracy”). Pozostałe dwie frazy są jej synonimami, przez co pojawiły się w zestawieniu.

Można zauważyć pewien trend w pozycjach dla frazy „motywacja do pracy”. W lipcu fraza osiągnęła pozycje w TOP30 jednak po pewnym czasie spadła do TOP70 organicznych wyników wyszukiwania. Algorytm wyszukiwarki z czasem uznał, że strona jest słabsza jakościowo i obniżył jej pozycje. Mogło to być spowodowane brakiem wdrożonej optymalizacji strony jak i posiadaniem zduplikowanej treści (skopiowanej z innej strony internetowej).

Strona, na której wdrożono optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych lecz nie pozyskiwano odnośników zewnętrznych – informacje-na-biezaco.pl – nie osiągnęła żadnych efektów. W ciągu całego okresu badania żadna z fraz nie uzyskała pozycji w TOP100 organicznych wyników wyszukiwania, natomiast narzędzie SEMSTORM zanotowało jedną frazę w TOP50 – „niesubordynacja pracownika”, która jednak nie wchodziła w skład pozycjonowanych fraz kluczowych.

Zbadań jasno wynika, że najlepszym rozwiązaniem dla stron internetowych jest połączenie działań optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych wraz z działaniami z zakresu link building. Strona manager24h.pl, na której prowadzone były oba rodzaje działań uzyskała zdecydowanie najlepsze wyniki i co najważniejsze – utrzymywała je przez dłuższy czas. Nie były to zatem działania krótkotrwałe.

Oczywiście badanie trwało dość krótko biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z pozycjonowaniem stron, gdzie na efekty często trzeba czekać minimum kilka miesięcy. Badanie miało jednak wskazać różnicę w pozycjach strony, która zaczyna działania SEO od wdrożenia optymalizacji od tej, która pomija to działanie i w ciągu 2-3 bylo to dość mocno widoczne.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności