Gdy prowadzisz lokalny biznes, ważnym aspektem działań e-marketingowych powinna być dla Ciebie lokalna promocja marki. Masz tutaj dość szeroki wachlarz możliwości, w tym artykule postaram się jednak skupić na czterech wybranych – pozycjonowanie lokalne, Google Moja Firma, Facebook Ads. oraz ogłoszenia w regionalnych portalach informacyjnych. Brzmi banalnie? Niekoniecznie.

Pozycjonowanie lokalne

Od momentu wprowadzenia aktualizacji algorytmu prezentującej wyniki wyszukiwania zależne od obecnej lokalizacji użytkownika (dla lokalnych zapytań, np: mechanik, fryzjer), coraz większą uwagę zaczęto zwracać na pozycjonowanie lokalne. Dzięki wprowadzeniu określonych technik (w obrębie domeny oraz poza nią) możemy spowodować, że Google skojarzy naszą stronę z miejscem prowadzenia działalności i będzie promowało ją w wynikach wyszukiwania.

Wyniki wyszukiwania prezentowane dla lokalnych zapytań podzielone są na wyniki organiczne oraz te z Map Google. W przypadku organicznych wyników wyszukiwania istnieje kilka zasad, które warto wziąć pod uwagę w momencie optymalizowania witryny.

Na stronie zadbaj o:

Istotne działania z zakresu pozycjonowania lokalnego powinno się prowadzić także poza stroną.

Poza stroną zadbaj o:

  • umieszczanie odnośników na stronach regionalnych (więcej informacji w rozdziale „Ogłoszenia lokalne”, na dole artykułu),
  • umieszczanie danych adresowych w popularnych katalogach firm, np.: http://panoramafirm.pl/ czy http://www.pkt.pl/

Oczywiście, ważne abyśmy w każdym miejscu (na stronie oraz poza nią) podawali te same dane teleadresowe tak, aby algorytm mógł je ściśle powiązać z naszą działalnością. Połączenie wszystkich opisanych powyżej elementów sprawi, że nasza strona zacznie pojawiać się na większą liczbę fraz użytkownikom znajdującym się w naszej okolicy.

Google dla firm, czyli Google Moja Firma

Podstawową kwestią widoczności lokalnej firmy w Internecie jest obecność w Mapach Google. Dzięki usłudze Google Moja Firma mamy ciekawą (według mnie fundamentalną) możliwość promocji swojego biznesu w okolicy. Znacząca część Internautów szukając usług lokalnych, korzysta z Google i widoku mapy. Dzięki temu, każdy lokalny przedsiębiorca zyskuje możliwość dotarcia do grupy odbiorców, która będzie najbardziej zainteresowana jego usługami.

Dodając firmę do Google Moja Firma nie ma obowiązku posiadania własnej strony internetowej, aczkolwiek jest to bardzo przydatny element reklamy:


google-moja-firma

Rys. Widok w mapach Google

Jak widzisz, możliwości prezentacji są tutaj dość spore – galeria zdjęć, dane adresowe, godziny otwarcia czy opinie klientów są cennymi informacjami dla internautów. Grafika powyżej przedstawia prezentację widoczną w Mapach Google, jak wygląda sytuacja w przypadku wyników wyszukiwania? Przykład:


serp-google-moja-firma

Rys. Widok w wynikach wyszukiwania

Zdjęcia panoramiczne 360° – zaprezentuj firmę „od środka”

Jedną z ciekawszych zalet prowadzenia profilu w Google Moja Firma jest możliwość prezentacji swojej firmy poprzez dodanie zdjęć panoramicznych, dzięki czemu klienci będą mogli przyjrzeć się Twojemu biznesowi „od środka”. W przypadku prowadzenia np.: restauracji jest to bardzo przydatne dla internauty, który zastanawia się nad wyborem lokalu. Teraz możesz go zachęcić wystrojem sali nawet na odległość. Usługa zdjęć 360° dostępna jest w ramach Google Street View, z którego korzystamy także w przypadku „poruszania się” po mieście.

zdjecie panoramiczne w google moja firma

Możliwość przejścia do zdjęć panoramicznych mamy w różnych widokach – w wynikach wyszukiwania, w mapach Google a także w Google+ Lokalnie. Więcej informacji o zdjęciach panoramicznych a także innych zaletach Google Street View znajdziesz na https://www.google.pl/intl/pl/maps/streetview/trusted/

Prowadząc profil w Google moja firma staraj się prowadzić go w sposób rzetelny i dokładny. Postaraj się aby:

  • dane teleadresowe były dokładnie takie same jak w Twoich „wizytówkach” w innych miejscach w sieci – na Twojej stronie, w katalogach firm itp.
  • zbieraj jak najwyższe opinie od użytkowników
  • staraj się odpowiadać na negatywne wpisy w sposób, który poprawi opinię o Twojej firmie – wyjaśnij nieporozumienie w przyjazny sposób, udziel rabatu, wprowadź produkty których brakuje klientom, itp.
  • udziel jak najwięcej informacji o prowadzonym biznesie

AdWords i Facebook Ads – promuj lokalny biznes

Facebook Ads

W promocji lokalnego biznesu z pomocą przychodzi także system reklamowy Facebooka. Dzięki opcji promowania lokalnego biznesu, mamy możliwość dotarcia do odbiorców z okolicy, a całość wyszukiwania możemy zawęzić także o różnego rodzaju zainteresowania.

facebook promocja lokalnego biznesu

Po przejściu do menedżera reklam, pojawi się opcja zawężenia kierowania reklam do określonej lokalizacji:

facebook promuj lokalny biznes zasięg

Standardowo promień wyszukiwania może zostać zawężony od 1 do 70km, jeśli mamy jednak inne wymagania, możemy stworzyć ustawienie niestandardowe, które dostosujemy do własnych potrzeb.

Podobny system kierowania reklam występuje w reklamach AdWords:


adwords zasię reklam

Oczywiście kierowanie na wybraną lokalizację to tylko jedno z wielu kryteriów wyświetlania reklam. W tym artykule skupiam się jedynie na wybranych aspektach lokalnej reklamy.

Ogłoszenia lokalne

Ta opcja promocji lokalnego biznesu brzmi najbardziej banalnie ze wszystkich trzech. Ja jestem jednak ich zwolennikiem nie tylko ze względu na stricte marketingowy punkt widzenia, ale także ze względu na SEO. Często zdarza się, że w ogłoszeniu możemy dodać odnośnik do naszej strony, który pozwoli na pewne zróżnicowanie profilu linków. Znaczącym procentem w tego typu portalach są odnośniki z atrybutem rel=”nofollow” ale zdarzają się także te z „dofollow”, które wzmocnią naszą domenę.  Aczkolwiek pozyskiwanie odnośników z atrybutem rel=”nofollow” nie jest bez znaczenia ponieważ, dzięki nim profil linków wygląda bardziej naturalnie.

Pozyskanie odnośników z domen regionalnych (np.: domena.gda.pl czy gdansk-ogloszenia.pl), odpowiadających miejscu prowadzenia Twojego biznesu daje wyszukiwarkom dodatkowy sygnał, że prowadzisz działania lokalne i warto promować Cię na wyższych wynikach wyszukiwania dla użytkowników znajdujących się w Twojej okolicy. To bardzo ważny element w strategii pozycjonowania lokalnego.

Podsumowanie

W artykule starałem się przybliżyć tematykę promocji lokalnego biznesu, wybierając cztery formy tego typu reklamy. Promując swój biznes postaraj się skorzystać z każdej z nich aby zobaczyć, która będzie przynosiła Ci największe korzyści. Przygotuj strategię działań marketingowych w taki sposób aby wykorzystać potencjał każdego z elementów.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności