reklama natywna a artykuł sponsorowanyNie sposób zanegować tezę, że to ciągły kontakt z obecnym i potencjalnym klientem jest najważniejszą kwestią w ramach prowadzenia biznesu, niezależnie od tego, jakiej branży dotyczy. Jeżeli nie będziemy wchodzić w interakcje z odbiorcą i nie włożymy wystarczająco serca w to, aby zachęcić go do związania się z naszą firmą, możemy być pewni, iż nie utrzymamy się zbyt długo na powierzchni.

Skoro jest to tak ważne, powinniśmy robić wszystko, aby skorzystać z możliwie największej liczby metod nawiązywania dobrego kontaktu z klientem. Na nasze szczęście jest ich całkiem sporo. Możliwości, którymi dysponujemy, rozszerza przede wszystkim Internet. To właśnie sieć jest największym skupiskiem osób z wszelkich możliwych zakątków świata. Dlaczego więc tego nie wykorzystać?

Bardzo popularnym i jednocześnie skutecznym sposobem na budowę pozytywnych relacji z odbiorcą jest firmowy blog. Definicja bloga jest znana chyba wszystkim – to internetowy dziennik, za pośrednictwem którego możemy kontaktować się z innymi internautami. W kontekście biznesu, będzie to platforma pozwalająca nam na informowanie klientów o tym, co dzieje się w firmie, a także na budowanie wizerunku eksperta w danej branży.

Prowadzenie firmowego bloga – jakie mamy możliwości?

Zanim przejdziemy do wyszczególniania zalet i korzyści z prowadzenia tej formy aktywności w sieci, warto powiedzieć trochę o tym, jakimi narzędziami dysponujemy.

Jeszcze „kilka” lat temu blog składał się niemal w całości z litego tekstu, a ewentualne dodatki graficzne były rzadkością. Powód był oczywisty – słabo rozwinięta infrastruktura internetowa w naszym kraju i pewne bariery natury sprzętowo-technologicznej. Dziś blog firmowy nie musi opierać się wyłącznie na niekończących się akapitach tekstu. Dysponujemy ogromnymi możliwościami dotarcia do tych, na których powinno nam zależeć.

Rozbudowana grafika, podcasty, ciekawie przygotowane materiały wideo, radio internetowe – to tylko części narzędzi, z którymi możemy zintegrować naszego bloga, a które sprawią, że wizerunek naszej firmy będzie budowany w oparciu o nowoczesne podejście do komunikacji marketingowej.

Oczywiście nie oznacza to, że prowadzenie firmowego bloga należy do zadań łatwych. Tak jak w przypadku każdej strategii promocyjnej, także tu wymagane jest skonstruowanie właściwej koncepcji działania, która będzie brała pod uwagę dokładny profil naszego odbiorcy. Podobnie jak przy okazji reklamy, musimy wiedzieć, skąd pochodzi, jaką grupę społeczną reprezentuje i wreszcie – jakie są jego potrzeby.

Pamiętajmy jednak o tym, iż blog znacząco różni się od różnych typów reklamy, także internetowej. Nie możemy za jego pomocą sprzedawać produktu w sposób bezpośredni (niektórzy powiedzieliby nachalny bądź uporczywy). Blog to platforma do budowania interakcji na linii klient-firma, ale także pewnej identyfikacji z marką. W tym celu powinniśmy dążyć do stworzenia atmosfery sprzyjającej swobodnej wymianie poglądów, także pomiędzy samymi klientami.

Żeby to osiągnąć, nasz przekaz powinien być szczery, ale jednocześnie „luźny” i sympatyczny. Powinniśmy zwracać się do swoich odbiorców w sposób przyjacielski, bez zbędnych i sztucznych formalności. Bo to właśnie autentyczność buduje społeczności, nie sztywny i bezduszny przekaz.

W tym celu warto w prowadzenie bloga zaangażować całą firmę. Zdjęcia czy filmiki ukazujące codzienną pracę przedsiębiorstwa pomogą zbudować wspomnianą więź. Dzięki temu klienci będą mieli okazje nas poznać, co oczywiście zaowocuje podczas ewentualnej akcji promocyjnej. Są one dużo lepiej przyjmowane, jeżeli są realizowane przez „znajomych”.

Pamiętajmy o tym, iż więzi nie zbudujemy, jeżeli nasz przekaz będzie jednostronny. Największą siłą sieci jest to, iż każdy może w niej zabrać głos i wyrazić swoje poglądy. Dlatego należy umożliwić odbiorcom udzielanie się w komentarzach, łącząc to z aktywnością na portalach społecznościowych. Oczywiście, musimy także zdawać sobie sprawę z tego, iż wolność wypowiedzi może doprowadzić do wielu negatywnych i wulgarnych wypowiedzi, dlatego należy to w jakiś sposób kontrolować.

Nie bójmy się jednak krytyki. Firmowy blog to idealne miejsce do tego, aby w sposób szybki i sprawny odpowiedzieć na wszelkie zarzuty i wątpliwości, a odpowiednia reakcja może także przynieść wiele korzyści.

Blog firmowy a Google

O możliwościach budowy interakcji i pozytywnych relacji z naszymi klientami już powiedzieliśmy. Niemniej, korzyści z prowadzenia firmowego bloga jest znaczenie więcej.

W pierwszej kolejności należy wspomnieć o tym, iż blog jest bardzo ważnym elementem w tak zwanym procesie pozycjonowania naszej strony w wyszukiwarce Google. Dzięki tworzeniu odpowiednich treści, będziemy w stanie zwiększyć widoczność naszej strony, pozyskując coraz większą ilość fraz z tzw. długiego ogona (long tail). Jak mówi znane powiedzenie – jeżeli nie ma cię w Google, to nie istniejesz. A jeżeli nie jesteś obecny na pierwszych stronach wyszukiwania, nikt o tobie nie wie.

Dla wielu może być to denerwujące bądź smutne, ale tak jest. Wyszukiwarki internetowe generują zdecydowaną większość ruchu internetowego. Internauta, wpisując w wyszukiwarkę konkretne zapytanie, chce otrzymać możliwie najadekwatniejsze odpowiedzi. Naszym zadaniem jest to, by się w tych wynikach znaleźć. Bez odpowiednich treści i ich optymalizacji pod kątem efektywnych fraz kluczowych, okaże się to jednak niemożliwe. Wszystko to sprawia, że nasz blog firmowy musi być atrakcyjny zarówno dla potencjalnych klientów jak i również dla algorytmów Google, które podniosą nasze pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Skąd brać pomysły na treści przynoszące ruch?

Tak jak wspomnieliśmy – treści zamieszczane na firmowym blogu powinny być zoptymalizowane pod kątem wybranych fraz kluczowych. Skąd jednak możesz wiedzieć, która z fraz będzie odpowiednia dla danego artykułu? Z pomocą przychodzi samo Google, które udostępniło Planer słów kluczowych, pomagający w wyszukiwaniu odpowiednich słów kluczowych. O sposobie działania wspomnianego narzędzia pisaliśmy już w artykule Content marketing, czyli jak przyciągnąć uwagę internautów, lecz tutaj przypomnimy jego zalety.

Obsługa Planera jest stosunkowo prosta, a nas interesuje opcja związana z wyszukiwaniem nowych fraz kluczowych. Po przejściu do panelu głównego, naszym oczom ukazują się następujące opcje:

  • wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii (najbardziej interesująca nas w tym przypadku opcja),
  • sprawdź dane o liczbie operacji wyszukiwania i jej zmianach,
  • pomnóż listy słów kluczowych, aby uzyskać nowe słowa kluczowe

Nas – tak jak wspomnieliśmy – najbardziej interesuje pierwsza z podanych opcji. Po kliknięciu, ukaże się nam następujące okno:

planer słów kluczowych

Pierwsze pole służy do wpisania interesującego nas słowa, które będzie nakierowywało oprogramowanie na interesującą nas tematykę. W teorii wygląda to tak, że po wpisaniu przykładowej frazy „fryzjer w gdańsku” (oczywiście może to być większa liczba fraz), uzyskamy garść cennych informacji odnośnie liczby wyszukiwań dla dokładnie tej frazy, a także listę zbliżonych fraz kluczowych, zawierających określoną liczbę wyszukiwań przez internautów.

Na samej górze pojawi się informacja odnośnie trendów wyszukiwań dla fraz kluczowych:

planer słów kluczowych google trendy

W kolejnej części, pojawiają się informacje odnośnie liczby wyszukiwań dla wpisanych fraz (w tym przypadku „fryzjer w gdańsku”), a poniżej, propozycje nowych fraz kluczowych podsuwanych nam przez narzędzie.

planer lista nowych slow kluczowych

Jak widzimy, w przypadku propozycji oferowanych przez Planera, ukazują się frazy o dużej liczbie wyszukiwań, co może stanowić wskazówkę do optymalizacji treści strony.

Sugerujemy aby do wyboru fraz podchodzić „z głową” i nie wybierać wyłącznie tych, które posiadają tysiące wyszukiwań. Czasami warto zdecydować się na wybór kilku fraz po 10-50 wyszukiwań, dla których łatwiej będzie nam osiągnąć wysokie pozycje i szybciej sprowadzić wartościowy ruch.

Inną możliwością wyszukiwania fraz jest wpisanie wyłącznie adresu strony/podstrony dla której wyszukujemy fraz i wciśnięcie przycisku „wyświetl propozycje”. Wówczas oprogramowanie wyszuka frazy kluczowe należące do tematyki danej strony. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy lepiej dobrać frazy dla istniejących już artykułów i zoptymalizować go pod bardziej efektywne frazy.

Optymalizacja treści pod kątem fraz kluczowych

Wyżej wspomnieliśmy o konieczności optymalizacji treści pod wybrane frazy kluczowe. Co to oznacza? Ogólnie rzecz ujmując, chodzi głównie o umieszczenie wybranych fraz kluczowych (a także ich synonimów) w kluczowych elementach strony:

  • nagłówkach H1-H6,
  • metetagu title,
  • atrybutach alt obrazków,

Oczywiście frazy powinny również występować w pozostałej treści artykułu, a ich ilość uwarunkowana jest długością tekstu. Należy jednak pamiętać, aby nie przesadzać z nadmiernym umieszczaniem fraz, aby nie tworzyć nachalnego spamu.

Poważanie w sieci

Jeżeli będziemy prowadzić bloga z pomysłem, używając przy tym atrakcyjnych form dotarcia do odbiorcy, możemy być pewni, iż nasz autorytet wzrośnie. Także ze względu na to, iż nasi czytelnicy dojdą do wniosku, że mają do czynienia z prawdziwymi ekspertami. A od kogo warto kupować określone produkty, jeżeli nie od eksperta? W dość szybki sposób możemy więc zbudować kluczowe zaufanie, które zaprocentuje na lata.

W świecie marketingu internetowego ogromne znaczenie ma tak zwany storytelling, a więc umiejętne opowiadanie i sprzedawanie historii, które są w stanie pociągnąć ludzi do korzystnych dla nas postaw i zachowań. Blog firmowy jest narzędziem wręcz stworzonym do tego, aby razem z internautami tworzyć opowieść o rozwoju naszej marki. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dużo lepiej przekazać to, jakimi ideałami się kierujemy, co pozwoli przekonać ludzi do tego, iż warto się nami zainteresować.

Internet i blogi to wreszcie możliwość rozwoju marketingu wirusowego. Polega on na kreowaniu przekazu, który będzie rozpowszechniany przez samych odbiorców za pomocą przekazywania określonych treści innym. Tworząc tekst, materiał wideo czy zgrabną animację możemy uruchomić koło zamachowe, które napędzi całą machinę zainteresowania, na czym finalnie skorzysta nasza firma.

Oczywiście należy sobie zdać sprawę z tego, iż blog nie okaże się sukcesem z dnia na dzień. Budowa społeczności i pozytywnych relacji to bowiem ciężki kawałek chleba. Należy wziąć pod uwagę także konkurencję, która również będzie starała się o to, aby przyciągnąć na swoją stronę jak największą grupę ludzi. Jeśli jednak uda nam się dotrzeć do odbiorców i zaprosić ich do naszej społeczności, efekty prowadzenia bloga okażą się nieocenione. Zyskamy przede wszystkim wiernych i lojalnych fanów, którzy utożsamią się z naszą marką i pozostaną z nią na wiele długi chwil. Wszystko to sprawia, że naprawdę warto zainteresować się firmowym blogiem.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

1 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności