brak konwersji, brak ruchu, błędy na stronach internetowychZe stronami internetowymi jest trochę jak z człowiekiem. Gdy widzimy kogoś po raz pierwszy, mamy zaledwie kilka sekund na wyrobienie swojej opinii na jego temat. Podobnie jest ze stroną WWW. Już po kilku sekundach przeglądania jej zawartości, podświadomie oceniamy ją i jej właścicieli. Przez proste błędy na stronie internetowej, możesz łatwo stracić potencjalnych Klientów. Czego unikać, by nie zniechęcać do siebie odwiedzających, na których tak ciężko pracowałeś?

1. Przestarzała zawartość i wygląd strony

Mówiąc o przestarzałej zawartości witryny internetowej, możemy mieć na myśli zarówno jej zawartość (nieaktualną treść, brak aktualizacji i nowych postów), lub też przestarzały layout. O ile potencjalny Klient może nie zauważyć przez pierwsze sekundy braku profesjonalnej treści, o tyle przestarzały layout od razu rzuca się w oczy. Stworzenie nowoczesnej strony internetowej, nie odstraszającej użytkownika od pierwszych sekund, to jeden z najistotniejszych elementów, wpływających na efektywność Twojej witryny. Najważniejsze jest tych pierwszych kilka sekund, podczas których klient wyrabia sobie opinię o stronie. To w tym czasie zdecyduje czy strona mu się podoba, czy woli z niej wyjść i już więcej nie wracać.

2. Brak przycisku CTA

Choć przyciski wezwania do działania (CTA – call to action) są z reguły niepozorne, to jednak ich brak może skutecznie zniechęcić potencjalnych Klientów do dalszego przeglądania zawartości naszej witryny. Dzięki przyciskom CTA możesz bardzo łatwo nakłonić odwiedzających do zapisania się na listę mailingową, pobrania e-booka czy też wysłania zapytania ofertowego. Prowadzisz w obrębie sklepu bloga i umieszczasz w nim artykuły, które generują ruch? Ale co z tego skoro nie masz konwersji? Umieszczenie przycisków CTA oraz stworzenie intuicyjnej nawigacji, znacznie zwiększy Twoją sprzedaż i pozwoli na utrzymanie użytkownika nieco dłużej na stronie.

3. Brak przycisków social media

Posiadanie profilu na Facebooku lub Twitterze może przynieść więcej korzyści niż się spodziewasz. Oczywiście budowanie odpowiedniej widowni nie jest proste, ale zabierz się za to jak najwcześniej, a z każdym miesiącem będziesz mógł liczyć na więcej polubień i udostępnień. Tworząc swoją stronę, nie zapomnij o umieszczeniu odnośników do utworzonych profili, ponieważ znacznie zwiększą liczbę ich fanów. A to bardzo ważny krok do budowania trwałych relacji ze swoimi użytkownikami.

4. Nieoptymalna nawigacja

Nawigacja powinna być intuicyjna i znajdować się w widocznych miejscach strony. Najważniejszym elementem nawigacyjnym jest oczywiście menu, które powinno znajdować się w górnej części witryny tak, aby użytkownik zobaczył je tuż po wejściu na stronę. W menu głównym powinno umieszczać się kluczowe dla nas podstrony, dzięki czemu, struktura witryny jasno wskazuje, na które z sekcji kładziemy największy nacisk.

Dodatkowe menu można też umieścić na samym dole strony, w jej stopce. Wtedy po przeglądnięciu zawartości danej podstrony, odwiedzający będzie mógł od razu przejść do innej sekcji (zamiast powracać na górę ekranu).

5. Nadmiar rozszerzeń

Błędy na stronie internetowej bardzo często dotyczą nadmiernej ilości wtyczek i rozszerzeń. Jeśli pobierają one dane z zewnętrznego źródła, wczytywanie ich zawartości może trwać bardzo długo, a to z pewnością zdenerwuje odbiorcę, oczekującego szybkiego ładowania treści. Wielu początkujących webmasterów, chcąc zaprezentować swoje umiejętności, instaluje na stronę zbyt wiele rozszerzeń, przez co użytkownik może większości z nich nawet nie zauważyć, lub uznać za spam. Dodatkowo należy pamiętać, że:

  • więcej nieaktualizowanych wtyczek = większe ryzyko włamu na stronę,
  • instalowanie zbyt wielu wtyczek i rozszerzeń wydłuża czas ładowania się strony,
  • część widgetów posiada wbdowane odnośniki zewnętrzne, których nie możesz usunąć
  • więcej nie znaczy lepiej. Znajdź złoty środek i wykorzystuj rozszerzenia, które realnie wpływają na wygodę użytkownika oraz efektywność strony

6. Zbyt wolne wczytywanie zawartości strony

Zarówno użytkownik, jak i roboty wyszukiwarek internetowych znacznie wyżej cenią treści, które wczytują się w mgnieniu oka. Dlatego błędem jest np.:

  • umieszczanie zbyt „ciężkich” elementów graficznych, które można przecież skompresować lub wdrożyć w rozdzielczości, która będzie wystarczająca do ich wyświetlania na stronie,
  • brak kompresji wprowadzanych grafik – w miejscach gdzie jest to możliwe, zamiast dużych plików graficznych można wprowadzić ich skompresowaną wersję. Dopiero po najechaniu na taką miniaturę, dana grafika może się nam ukazać w „pełnej okazałości”,
  • używanie technologii Flash do prezentowania animacji,
  • zbyt rozbudowana zawartość i szata graficzna witryny – czasami warto pozostać przy prostych rozwiązaniach i nie wprowadzać zbyt wielu elementów spowalniających ładowanie strony
  • korzystanie z wolnego hostingu,
  • zbyt duża liczba odwołań do serwera,
  • brak cachowania treści strony,

7. Responsywność a raczej jej brak

Często błędy na stronie internetowej dotyczą jej kompatybilności z urządzeniami mobilnymi. Niestety w tym przypadku konsekwencje mogą być bardzo poważne. Liczba wyszukiwań na urządzeniach z mniejszymi ekranami stale rośnie, a skupienie się wyłącznie na desktopowej wersji strony może skutecznie zniechęcić użytkowników do korzystania z witryny. Należy pamiętać, że Google również pragnie aby właściciele stron skupiali się na tworzeniu stron przyjaznych użytkownikom mobilnym, dlatego zapowiedział, że w najbliższym czasie, ustalając ranking, w pierwszej kolejności będzie skupiał się na mobilnych wersjach stron.

8. Nadmiar reklam

Reklamy w wielu przypadkach są jedynym źródeł przychodów serwisów. Obecnie ok. 40% użytkowników polskiego internetu korzysta z Adblocka, który blokuje wszystkie reklamy umieszczone na stronach. Jest to oczywiście następstwo nachalnego dodawania banerów reklamowych we wszystkich możliwych miejscach. Część użytkowników jest tym wyraźne zmęczona, stąd tak wysokie wskaźniki programów blokujących treści reklamowe. Pamiętając jednak o użytkownikach, którzy nie korzystają z tego typu oprogramowania, umieszczaj reklamy w sposób, który nie zniechęci ich do korzystania z serwisu. Staraj się unikać przede wszystkim reklam, które:

  • zajmują cały (lub prawie cały) ekran,
  • rażą swoją kolorystyką,
  • świecą się niczym neon w klubie nocnym,
  • posiadają „uciekający” przycisk do zamknięcia reklamy
  • i inne elementy mogące zniechęcić użytkownika

 Podsumowanie

To tylko kilka przykładów błędów, które mogą skutecznie zrazić użytkownika Twojego serwisu. Postaraj się uniknąć każdego z nich, a zwiększysz szanse na zmniejszenie współczynnika odrzuceń oraz zwiększenie liczby odsłon. Jeśli połączysz to z umiejętnym umieszczeniem reklam oraz przycisków CTA, skrócisz swoją drogę do osiągnięcia celu, którym – jak to zwykle bywa – jest zwiększenie przychodów.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

2 komentarze

Skomentuj Widoczni Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności