Algorytmy wyszukiwarek internetowych coraz lepiej radzą sobie z nieetycznymi metodami pozycjonowania. W związku z tym osoby zajmujące się pozycjonowaniem muszą zwracać szczególną uwagę na to, aby budowa strony oraz jakość profilu linków dochodzących do strony była jak najwyższa.
Google stara się, aby wszystkie niedozwolone metody pozycjonowania były możliwie jak najszybciej wykrywane a strony, na których zostaną wykryte – karane.

Ranking wyników wyszukiwania ustalany jest na podstawie wielu czynników, których dokładna lista znana jest jedynie pracownikom Google, odpowiedzialnym za przygotowywanie aktualizacji. Niektóre z działań pozycjonujących, które dawniej skutkowało uzyskiwaniem wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania obecnie mogą być nieskuteczne lub nawet skutkować otrzymaniem kary. Prowadząc działania SEO należy, zatem pamiętać o tym, aby budować stronę według wytycznych Google, nie stosując niedozwolonych metod. Równie ważne jest, aby stworzyć naturalnie wyglądający profil linków, który będzie odwzorowywał naturalny ruch w sieci. W poniższym artykule postaram się przybliżyć tematykę niedozwolonych metod pozycjonowania opisując kilka najpopularniejszych metod tego typu działań.

Systemy wymiany linków

Pozyskiwanie wysokich jakościowo linków zewnętrznych to bardzo trudny i długotrwały proces. Jednak znaczna część osób zajmująca się SEO postanowiła uprościć ten proces tworząc programy służące do automatycznego pozyskiwania odnośników. Często jednak są one bardzo słabej jakości i w połączeniu z dużą ilością mogą przynieść zgubne skutki w postaci nałożenia kar ze strony Google.

Wśród systemów wymiany linków Google wymienia przykłady takie jak :

  • kupowanie lub sprzedawanie linków przekazujących PageRank;
  • wymiana linków na dużą skalę lub strony partnerskie mające na celu wyłącznie wzajemne linkowanie;
  • duża liczba artykułów sponsorowanych lub gościnnych wpisów z linkami zawierającymi wiele słów kluczowych w tekście kotwicy;
  • używanie zautomatyzowanych programów lub usług do tworzenia linków do witryny.

Wprowadzane aktualizacje algorytmów co jakiś czas powodują mocne osłabienie tego sposobu linkowania poprzez banowanie i wykluczanie z indeksu wyszukiwarki domen biorących udział w tym procederze.

PresselPages

PresselPages to próba imitacji portalu, na którym można za niewielką opłatą umieścić artykuł wraz z linkiem do strony. Strony tego typu przeważnie są niskiej jakości i umieszczanie na nich dużej ilości odnośników ma negatywny wpływ na pozycje i widoczność strony. Często spotykaną praktyką jest tworzenie tzw. „preclowych” treści, które polegają na stworzeniu z jednego tekstu, kilkudziesięciu kolejnych. Robi się to poprzez wstawianie synonimów do części z obecnych w treści wyrazach, dzięki czemu uzyskuje się unikalne treści ale o bardzo słabej jakości. Są one bowiem często niespójne i nieczytelne dla przeciętnego internauty.

Ukryta treść

Algorytmy wyszukiwarek promują długie i unikalne treści na stronach. Wielu webmasterów próbuje je oszukać i w przypadku gdy ich strona jest uboga w treść, próbują „ukryć” ją w kodzie strony. Dla zwykłego użytkownika tego typu treść jest niewidoczna aczkolwiek roboty wyszukiwarek ją indeksują ponieważ jest widoczna w kodzie źródłowym strony.

Treść może być ukryta poprzez :

  • stosowanie tekstu w kolorze tła strony (np.: biały tekst na białym tle),
  • „schowanie” treści pod elementem graficznym,
  • ukrycie treści poprzez arkusz CSS (np.: umieszczenie jej poza ekranem lub zastosowanie atrybutu visibility:hidden;),
  • ustawienie czcionki w rozmiarze 0 lub 1px.

Duplikowanie treści

O potrzebie posiadania unikalnej treści pisałem w rozdziale odnoszącym się do poprawnej optymalizacji stron internetowych. Przeciwieństwem tego zapisu jest posiadanie na stronie zduplikowanej treści. Duplikacja może się odbyć na dwa sposoby:

1. Duplikacja wewnątrz domeny – lista możliwych powodów duplikacji wewnątrz domeny jest długa. Mogą to być np.:

  • powielenie tych samych opisów produktów w sklepie,
  • wyświetlanie się treści tego samego artykułu poprzez umieszczanie go w różnych kategoriach pod różnym adresem URL (bez ustawienia przekierowania 301),
  • brak kanoniczności strony (zastosowanie odpowiednich przekierowań 301),
  • brak zastosowania atrybutu rel=”canonical” w przypadku wyświetlania listy produktów z paginacją.

2. Duplikacja zewnętrzna – głównym powodem tego typu duplikacji jest kopiowanie treści z innych stron internetowych. Jeśli stopień duplikacji na stronie jest wysoki wówczas algorytm obniża ranking strony i ciężko jest jej osiągnąć dobre wyniki.

Cloaking

Cloaking, czyli maskowanie jest swego rodzaju ukrywaniem treści i definiuje się je jako działanie, które prezentuje robotom wyszukiwarek inne treści niż użytkownikom. Uważa się je za działanie niezgodne z wskazówkami Google dla webmasterów, ponieważ skutkuje obniżeniem jakości wyników wyszukiwania.

Przykładem maskowania treści może być:

  • technologia, która pozwala na prezentowanie treści wraz ze słowami kluczowymi tylko wyszukiwarkom a nie przeglądarkom internetowym,
  • technologia, która prezentuje użytkownikom treści w technologii Flash lub złożonej z elementów graficznych a wyszukiwarkom treści w języku HTML.

Podsumowanie

Prowadzenie skutecznej i bezpiecznej kampanii SEO wiąże się z przestrzeganiem wytycznych Google. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie i uniknięciu filtrów, warto zbudować stronę dostosowaną do algorytmów wyszukiwarek a także pozyskiwać wysokie jakościowo odnośniki zewnętrzne. Jeśli zależy Ci na prowadzeniu profesjonalnej kampanii SEO,  zapraszam do kontaktu.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności