Direct Answers – czym są tzw. polecane fragmenty?

Pracownicy Google po raz kolejny wprowadzili zmianę w sposobie wyświetlania wyników wyszukiwania na niektóre zapytania, tym razem wprowadzając element nazywany „Answer Box”. Czy zmiana ta będzie miała większy wpływ na działania e-marketingowe? Kto z nich skorzysta? Jaki jest zamysł wprowadzenia tej zmiany?

Oczywiście, jak zawsze, nic w Google nie dzieje się bez przyczyny. Wprowadzenie dodatkowego elementu do wyników wyszukiwania ma w zamyśle przyczynić się do zwiększenia wygody użytkowników, zwłaszcza tych, korzystających z urządzeń przenośnych. Od dłuższego czasu gigant z Mountain View kładzie wyraźny nacisk na wygodę użytkowników mobilnych, ze względu na coraz większy udział urządzeń z mniejszymi wyświetlaczami w generowaniu zapytań do wyszukiwarek.

Czym są Direct Answers?

Fragmenty polecane to dodatkowy element wyświetlający się poniędzy naturalnymi  i płatnymi wynikami wyszukiwania, prezentujący bezpośrednią odpowiedź na wpisane zapytanie. Warto zaznaczyć, że nie są wyświetlane dla każdego rodzaju zapytań i pojawiają się tylko w sytuacji, gdy Google zinterpretuje wyszukiwaną frazę jako pytanie – ze szczególnym naciskiem na frazy typu: „co to jest…?”, „czym są…?” itp.

answer box przyklad dla zapytania e-commercePowyższy przykład obrazuje wyniki wyszukiwania dla zapytania „co to jest e-commerce”, na którym widnieją również płatne linki sponsorowane AdWords. Oczywiście istnieją również sytuacje, w których Answer Box pojawi się bez reklam AdWords:

answer box zapytanie "reklama"W obu zaprezentowanych przykładach, definicja pobierana jest z pierwszej strony wyświetlanej w naturalnych wynikach wyszukiwania – w tym przypadku, z Wikipedii. Nie jest to jednak regułą, ale zauważono, że w Answer Box wyświetlane są treści  jedynie ze stron znajdujących się w TOP10 wyników wyszukiwania.

Same korzyści?

Tam gdzie jedyni odnoszą korzyści, drudzy mogą ucierpieć. Dość logicznym następstwem wprowadzenia Polecanych Fragmentów wydaje się zmiana współczynnika CTR dla tego typu zapytań. Użytkownik, który znalazł odpowiedź na swoje pytanie już w Answer Box, może nie odczuwać potrzeby wchodzenia w dany wynik wyszukiwania, aby doczytać o szczegółach definicji. W takim wypadku strony takie jak Wikipedia mogą stracić znaczny procent ruchu.

Oczywiście jest też druga strona medalu – ukazanie się treści w Answer Box może wpłynąć na zwiększenie klikalności na daną podstronę, kosztem pozostałych  stron prezentowanych w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Jeśli różnica ta byłaby bardzo widoczna, wówczas pojawienie się w tym elemencie stanie się bardzo atrakcyjną opcją dla wydawców treści.

Jak zoptymalizować treść na stronie aby wyświetlała się w Answer Box?

Niestety, nie ma specjalnego kodu, który mógłby oznaczyć daną definicję, aby ta kandydowała do wyświetlenia w polecanych fragmentach. Według pracowników Google, to mechanizm wyszukiwarki będzie wybierał najbardziej trafny – według niego – wynik wyszukiwania. Co w takim wypadku należy zrobić aby znaleźć się w Answer Box? Z pewnością należy zadbać o:

  • tworzenie unikalnych, rzetelnych i rozbudowanych treści,
  • stworzenie mobilnej wersji strony,
  • obecność w TOP10 wyników wyszukiwania dla danego zapytania,
  • tworzenie treści poświęconych konkretnemu zagadnieniu/definicji
  • umieszczenie kluczowej dla danego artykułu definicji na samym początku wpisu,
  • umieszczenie frazy kluczowej w nagłówku oraz tytule strony,
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
  • wydłużenie długości sesji użytkowników, przebywających na stronie,

Ciekawostką jest jednak to, że Google daje nam możliwość zablokowania tego mechanizmu poprzez dodanie tagu <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>

Źródła:

https://support.google.com/webmasters/answer/6229325?hl=pl 

https://searchenginewatch.com/sew/opinion/2414342/google-answer-boxes-the-what-why-and-how

 

O autorze

Mielewczyk Tomasz
Specjalista SEO/SEM z doświadczeniem w pracy w agencji SEO oraz Grupie Wirtualna Polska. Pasjonat świata marketingu internetowego, absolwent Akademii Morskiej w Gdyni (Biznes elektroniczny) oraz Uniwersytetu Gdańskiego (Informatyka i Ekonometria), posiadacz certyfikatu Google AdWords i Google Analytics.
Tags: , ,