Czym jest tajemnicze bounce rate, o którym wspomniałem we wstępie i czy ma jakiekolwiek znaczenie dla Twojej strony? Jeśli zamierzasz prowadzić działania analityczne, z całą pewnością chcesz wiedzieć więcej na jego temat. Powód jest prosty – dzięki tej statystyce dowiesz się wielu rzeczy o użytkownikach odwiedzających stronę, co może mieć ogromny wpływ na Twój cel biznesowy.

W słowniku polskiego analityka pojęcie bounce rate jest częściej spotykane jako Współczynnik odrzuceń i mówi nam o tym jaki procent użytkowników wyszedł z naszej witryny po obejrzeniu zaledwie pierwszej podstrony (strony wejścia – def. z Google Analytics) nie dokonując przy tym żadnej interakcji (wypełnienia formularza, pobrania pliku itp.). Najprościej ujmując – użytkownik po obejrzeniu treści strony nie zainteresował się nią na tyle aby przejść na inną podstronę lub dokonać jakiejkolwiek interakcji.

Gdzie go znajdę?

Jak już wspomniałem, współczynnik odrzuceń znajduje się w Google Analitycs a możemy go znaleźć w wielu sekcjach narzędzia ale prawdopodobnie pierwszy raz spotkasz się z nim w sekcji „Odbiorcy – ogółem”.

Jaki powinien być współczynnik odrzuceń?

Pozostaje pytanie jak wysoki współczynnik odrzuceń będzie optymalny dla mojej strony? W tym przypadku ciężko o podanie dokładnego przedziału ponieważ wiele zależy od tego jaki rodzaj witryny prowadzisz. Weźmy „na warsztat” pierwszy przykład – blog. W przypadku bloga współczynnik odrzuceń może być bardzo wysoki ponieważ widok strony głównej może zawierać całe artykuły (bez konieczności wchodzenia w „czytaj więcej”) i wówczas nie przechodzi na kolejną z podstron. Przyjmij zatem najlepszą z możliwych dróg – po prostu staraj się systematycznie obniżać aktualny współczynnik odrzuceń tak, aby osiągnąć jak najmniejszą wartość.

Jak obniżyć bounce rate?

Metod jest wiele, poniżej podam jedynie kilka z nich. Pamiętaj, że tzw. „złoty środek” dla każdej ze stron wygląda inaczej a z jego znalezienie odpowiadasz Ty!

  1. Poprawa szybkości ładowania się strony – wielu internautów rezygnuje z otwierania strony gdy ładuje się zbyt długo. Nie pozwól abyś tracił użytkowników w tak prozaiczny sposób
  2. Wprowadzenie dodatkowych elementów linkowania wewnętrznego – do treści strony dodaj elementy, które mogą zachęcić użytkownika do interakcji. Dobrą praktyką jest np.: umieszczanie elementu „Podobne artykuły”, który wyświetli listę artykułów powiązanych tematycznie lub „Inni czytali także” (tutaj tłumaczenie jest chyba zbędne)
  3. Odpowiedni projekt strony – jeśli po wejściu na stronę, użytkownik zobaczy motyw z czasów PRL-u zamiast nowoczesnego designu, istnieje duża możliwość, że od razu z niej wyjdzie. Oczywiście jest to dość mocne uogólnienie ponieważ znaczenie mają tu także inne elementy np.: brak odpowiedniej nawigacji, nieczytelna treść, nieoptymalne grafiki itp.
  4. Atrakcyjna treść – nic tak nie zachęca do pozostania na stronie jak porcja rzetelnej informacji przedstawionej w czytelny atrakcyjny sposób. Zadbaj abyś to Ty wyróżnił się na tle konkurencji a użytkownicy chętnie będą przeglądali Twoje treści
  5. Wezwanie do działania – jeśli na konkretnej podstronie opisujesz produkt/zagadnienie, umieść w treści odnośnik/przycisk, który zachęci użytkownika do przejrzenia pozostałych produktów w kategorii, promocji czy artykułów
  6. Wyłączenie okienek reklamowych – wielu właścicieli stron chcąc zarobić na reklamach decyduje się na stosowanie reklam, które zasłaniają widok. Często zdarza się, że reklama zajmuje całą powierzchnię strony a przeglądarka użytkownika ma problem z jej wyświetleniem lub wyłączeniem. W takim przypadku Twój potencjalny Klient nie będzie się zastanawiał czy to wina braku jakiejś wtyczki lub wersji jego przeglądarki, tylko wybierze stronę konkurencji
  7. Nie dodawaj strony do serwisów typu „Wykop” – powód jest bardzo prosty. Ruch z tego rodzaju serwisów charakteryzuje się bardzo wysokim współczynnikiem odrzuceń. Użytkownicy wchodzą aby przeczytać jedynie interesujący ich artykuł i wracają do poprzedniego serwisu nie zwracając uwagi na inne sekcje Twojej strony. Oczywiście dodanie strony do takich serwisów ma też swoje zalety (zależne od Twojego celu biznesowego) ale pod względem współczynnika odrzuceń nie wygląda to najlepiej

Podsumowanie

Współczynnik odrzuceń to statystyka, która z pewnością dostarcza nam ciekawej porcji wiedzy o naszych użytkownikach. Zastrzegam jednak aby nie brać go jako głównego współczynnika jakości strony. Niemniej jednak warto pracować nad obniżeniem jego wartości ponieważ może stać się pozytywnym bodźcem dla strony.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności